Gissa position

Nepp. Och det är inte alltid som man kan kopplingen mellan de två.... Påminner även om en känd reklam-jingel dessutom
Och man kan säga att dalen närmast har ett namn som påminner om en sak som finns hemma ... och även borta ...

Nu har jag nog förvirrat alla tillräckligt....

/Peter
 
Riktigt rolig bildgåta och kluriga ledtrådar! Tack för den, min båda hjärnceller har varit riktigt osams... :)

Tror jag kommit fram till lösningen efter att ha jämfört bl.a. det avlånga snöfältet i bakgrunden med en egen bild från 2012.
"Bergknabben" är Blåfjället (även koppling till reklamjingeln)
Dalgången nedan är södra delen av Storådörren (var väl dörr du syftade på?)
Du har kommit upp genom Rensnävsskalet , traktens djur, vilket jag kan intyga :)
Det avlånga snöfältet är då på Synder-Storådörrfjället

Calle
 
Har inte sett Blåfjället från den vinkeln själv så jag var väldigt tveksam innan pusselbitarna föll på plats.

Ny "bergknabb" att gissa på.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_103.jpg
    IMGF_103.jpg
    21.8 KB · Visningar: 291
...
"Bergknabben" är Blåfjället (även koppling till reklamjingeln)
...
Ha! Jag var direkt inne på Blåfjället efter den första ledtråden (nåja, efter att ha uteslutit Himmelsbjerget...) men fick (och får) inte riktigt ihop topografin på bilden med kartan (tycker att Synder-storådörrfjället borde framträda mer tydligt i bilden...). Har jag förstått det rätt att positionen är ungefär nedanför Rensnävet?

Vad gäller Calles bild har jag inte en susning men skjuter rätt ut i luften för att få igång gissandet: Nuortap Rissávárre någonstans nere ifrån Miellädnodalen.
 
Ännu en svår bild! Förutom den angivna höjden är den enda information jag kan få ut att videbältet tycks vara omfattande. Inte mycket att gå på således. Jag tror vi måste gå systematiskt tillväga. Vi är väl ändå i Lappland?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.