Gissa position

Enastående skickligt, Claes! Hur kunde du hitta denna otillgängliga plats?
Jag brukar åka den vägen ett par gånger om året..... nääää nu ljög jag! Systematiskt användande av ovanstående databas (det tog ett tag att lista ut hur punkterna numrerades) Kul jobb för övrigt, att fara land och rike kring och ta bilder i alla väderstreck.

Nu en ny bild. Detta fjäll har det blött om fötteterna, vad heter det och var kan man hitta det?

quiz.jpg

Lycka till!
///Claes
 
Lyckades du hitta någon vettig bakgrundskarta till punkterna, Claes? Det är i så fall mer än vad jag har lyckats med. Även i det område som jag jobbade i hade jag själv svårt att hålla reda på vilken punkt som var vilken...

Området norr om Arjeplog upp mot Tjieggelvas och Vuolvojávrre är väldigt fint och jag kommer säkert att återkomma dit. Just Bårggå såg väldigt lockande att knalla upp på (jag hade ju dock ett jobb att sköta...), utsikten bör vara vidunderlig.

När det gäller den nya gissningsbilden har jag letat en hel del på svenska fjällkartor utan framgång. Kan fjället måhända finnas i Norge?
 
Lyckades du hitta någon vettig bakgrundskarta till punkterna, Claes? Det är i så fall mer än vad jag har lyckats med. Även i det område som jag jobbade i hade jag själv svårt att hålla reda på vilken punkt som var vilken...
Bara den kartan som finns här. http://ec.europa.eu/eurostat/statistical-atlas/gis/viewer/?myConfig=LUCAS-2012.xml men den saknar ju namn och annan intressant info, man fick ha Goooglemap öppen bredvid. Och när man väl lyckades ringa in och hitta punkten så fanns inget namn på platsen och inte ens någon form av kordinater dit. Vad jag kunde se så fanns ingen sökfunktion däe man kunde söka eller hitta punkter utifrån deras nummer heller.

När det gäller den nya gissningsbilden har jag letat en hel del på svenska fjällkartor utan framgång. Kan fjället måhända finnas i Norge?
Bilden... jo... i Norge är det man hittar objektet! (Blev det lättare nu?)

///Claes
 
Mulbukttinden ser ut att vara ett vackert fjäll men är inte det på bilden.
Ny ledtråd:
Vi är någurlunda i rätt område men vi behöver ta oss ett tiotal mil i nordlig riktning. Fjället är helt omflutet av vatten.

///Claes
 
Påminner

om en av öarna vid infarten till Röst SV om Lofoten Stavöya.

Men är det inte svenska bilder primärt i den här tråden?

Thure
 
Men är det inte svenska bilder primärt i den här tråden?
Tråden heter Gissa Position, och ligger i forumet Fjällvandring. Fjäll finns bara i bergskedjan Skanderna som går genom Sverige, Norge och lite lite i Finland. Nu är det ju så att flera försökt att i efterhand upprätta regler för hur denna lilla lek som Lars L. startade en gång i tiden, ska gå till. Men så vist är naturen inrättad att detta är ett öppet forum, och vi ibland, trots att de flesta gissingsbilder är från Sverige, trillar in på våra grannländers territorium (leve friheten) ;).

om en av öarna vid infarten till Röst SV om Lofoten Stavöya.
Thure
Tror inte att du läste min senaste ledtråd. Röst ligger väster om Mulbukttinden, jag skrev att vi skulle norrut!
Ny ledtråd. Ön är naturreservat och härbärgerar c:a 80000 par av en sjöfågel med färgglad näbb.
///Claes
 
jag läste men kollade inte upp var det fjället låg. Nästa gissning blir Bleiksöya som ligger väster om Andöya Thure

Bleiksøya är på pricken rätt! Bilden tagen vid en rundtur med fiskebåt, för att se på alla fåglarna. Trevlig tur trots blåst och regnskurar.

Sorry Thure, Anders slog dig med 2 minuter. Stafettpinnen går alltså till Anders som får slänga upp nästa bild.
 
Jaha...får man inte vara med om man inte svarar rätt? Jag som har en sån fin sandhög hemma som råkar påminna mig om ett Svenskt fjäll:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.8 KB · Visningar: 311
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.