Gissa position

Nu blev det helt rätt!

Idag stavas dalen Cuhcavággi med såna där små båtar över bägge c:na. Var hittar man dom?

Fotot är taget i dalens östra del mot väster och det är mycket riktigt Unna Ruskkas (med båtar över s:en) vi ser. Här går en rösad led västerut, men pga den rikliga växligheten försvinner stigen många gånger, och rösningen är bara sporadisk. Men det gör inte så mycket, här är lättorienterat.

Nästa bild!

Hej!

För några år sedan gick jag i de krokarna, avskilt trots närheten till Kungsleden och väldigt fint. Jag kom söderifrån förbi Viddjujaure och passerade precis väster om Stuor Russka (mkt lätt och trevlig bestigning från sydväst - gräs och klipphällar hela vägen upp!), och svängde österut ner genom Tsutsuvagge.

Mitt bildförråd gapar dock tomt, så någon annan får gärna lägga upp en ny bild.

/ F

Här kommer et ny bild, kannske ganska lätt men minst har ni något åt gissa ;)

Henning

Bilagor

• 035.jpg
    035.jpg
    44.3 KB · Visningar: 440
Nej vi skall ett bra bit längre norrut.
Toppen är inte ens 1200m högt, jag är på en markerad led, men omradet är inte so mycket frequenterad.

Henning

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej inte i Jämtland, jag var norr om polcirclen.
Kannske svårare än jag tänkte. ;)

Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...

En ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.

Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...
Kannske var det min fel med "kannske ganska lätt". ;)
En ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.
Nästan helt korrekt :)
Visst är det Tsåktso (Cokcu på Samiska) i Råstofjället, men inte från leden mellan Kamasjaure och Sinot, men från en plats på leden söder om Kamasjaure.
På hela vandringen mellan Järämä och Pältsa har vi ingen sett någon andran vandrare bara några fiskare och samerna på distans.

Henning

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.