Gissa position

Nej vi skall ett bra bit längre norrut.
Toppen är inte ens 1200m högt, jag är på en markerad led, men omradet är inte so mycket frequenterad.

Henning
 
Nej inte i Jämtland, jag var norr om polcirclen.
Kannske svårare än jag tänkte. ;)

Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...

En ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.
 
Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...
Kannske var det min fel med "kannske ganska lätt". ;)
En ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.
Nästan helt korrekt :)
Visst är det Tsåktso (Cokcu på Samiska) i Råstofjället, men inte från leden mellan Kamasjaure och Sinot, men från en plats på leden söder om Kamasjaure.
På hela vandringen mellan Järämä och Pältsa har vi ingen sett någon andran vandrare bara några fiskare och samerna på distans.

Henning
 
Här hade vi inte tänkt bo när planerade, men det vart ganska ok ändån. Utsikten åt andra hållet är milsvid. Var är vi?

/Peter

DSCF6167.jpg
 
Den var inte lätt, men jag gör ett försök. Med tanke på hur det ser ut och att du hade en milsvid utsikt åt andra hållet så gissar jag på Blåhammarkläppen.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.