Gissa position

Jag tyckte den bortersta ryggen påminde om Darregájsse, så vad sägs om:

1. Skierffe
2. Tjahkelij
3. Vájggántjåhkkå
4. Suobbattjåhkkå
5. Gállakvárre
6. Njuovtjavgájsse/Gasskájvo
7. Vallespiken

6:an och 7:an blev väldigt otydliga när jag förminskade bilden men även före dess behövde jag rita upp siktlinjer i Google Earth för att själv reda ut vilka de kunde vara. Inte så lätta kanske, m.a.o. Men någon av de andra borde förhoppningsvis vara enklare. Vi befinner oss i välbesökta trakter, dock inte i Jämtland eller Härjedalen.

(Låt inte alla nummer avskräcka, det går bra att gissa på bara en eller några enstaka. Det finns kanske någon annan som kan fylla i...)

Där satt den!

Jag tyckte den bortersta ryggen påminde om Darregájsse, så vad sägs om:

1. Skierffe
2. Tjahkelij
3. Vájggántjåhkkå
4. Suobbattjåhkkå
5. Gállakvárre
6. Njuovtjavgájsse/Gasskájvo
7. Vallespiken

Ha, hinner inte ens posta mitt föregående svar förrän du kommer in med rätt svar! Jag skulle dock vilja ha 6 Gasskájvo och 7 Njuovtjavgájsse. Vallespiken tror jag man kan se några ytterst få pixlar av lite längre till höger som sticker upp bakom Vájggántjåhkkå (?).

Edit: Vad de där pixlarna t.h. kan vara för något är nog bäst att jag låter vara osagt. Skulle kanske kunna vara någon topp lite längre bort i Darregájsse-massivet också.

Senast ändrad:
Var är då detta för någonstans?

gp166.jpg

Kan det vara så...

...att du nyss har korsat riksgränsen på leden längs Sårjåsjávrre, står vid bron ca 1 km in på norsk sida och fotar upp mot Dama och Sulitelma-massivet?

Edit: Eller gick du åt andra hållet? ;)

Senast ändrad:

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Noteras bör även att det råder viss förvirring angående vilken topp som heter vad. Denna tråd och denna artikel reder ut begreppen.

Den fällan gick man ju givetvis i, Sluskhatten skulle det ha varit i mitt förra inlägg. Detta illustrerar hur viktigt det är att det står rätt på kartan (och att man även har en uppdaterad karta...). Som tur var skulle inte något räddningslag skickas ut den här gången... Mycket trevlig läsning om Cato Hultmann f.ö.

Ny bild (får se om det är någon annan som kan ta sig in i pingismatchen...):

Bilagor

• Picture 150_liten.jpg
    Picture 150_liten.jpg
    112.4 KB · Visningar: 548
Om det är min roll att göra grovjobbet så börjar jag så här. Du kommer längs Kungsleden ovanför Miesákjávrri och fotar mot sydväst längs Alisjávri. I så fall ser vi Njuikkostakbákti i fonden.

Hälsn Pelle

Tillräckligt nära!

Du har hittat ungefär rätt plats (jag stod på Kunglseden i höjd med Ribakluokta ungefär) och det är rätt att vi kan se lite av Njuikkostakbákti allra längst till höger i bild. Men det är Bogicohkka (hur får man till rätt krumelur på c:et?) som är i blickfånget. Alisjávri tror jag inte man kan se så här långt norrut längs Kungsleden men oavsett vilket så är riktningen mot Alisjávri längre åt höger utanför bildkanten.

Bra jobbat, ny bild!

Ok, fotoplatsen blev väl rätt på ett ungefär, men jag hade fel fotovinkel. Men Bogicohkka kan man väl knappast se, ligger ju nere längs Vistasdalen? Du menar kanske Miesakcohkka? Eller har jag missförstått alltihop?

Argh!

Nu var det visst fel på kartan igen! Har bara tillgång till två ganska gamla kartor över det här området och vad som heter Bogičohkka (har nu hittat hur man gör č i.a.f.) på dessa heter mycket riktigt Miesákčohkka på senaste versionen (metrias kartbutik).

Jag har tyvärr inga regn- eller molnbilder som förhöjer spänningen. Här en sedvanlig solskensbild som knappast överlever natten. Vad heter dalgången?

Bilagor

• foto0049.jpg
    foto0049.jpg
    77.9 KB · Visningar: 477

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.