Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
På sätt och vis inte. Vi är inte på väg mot Pårte. Vi är inte alls intresserade av Pårte.
När Edvin Nilsson skrev sin bok Sarek (1970) inspirerade den många människor att besöka "vår sista vildmark". I själva verket var det först i "De vilda djurens Sarek" som han beskrev "vår sista vildmark" skulle jag vilja påstå. Denna bok som utkom 1974 rönte inte alls samma uppmärksamhet trots att den beskrev ett område som än i våra dagar är så gott som orört. Det är där vi är. Så var är vi?
Jag tyckte att jag gav lite ledtrådar som borde leda rätt. Men det är kanske svårt eftersom dessa platser inte är så välbesökta. Ni får därför ytterligare en bild. Platsen där vi går på är en myr som ni ser lite till höger om mitten av bilden.
Jag tycker mig känna igen Sähkok/Tjievrra där framme, bilden tagen nästan rakt söderifrån. Så om jag gissar rätt så kan du vara på väg in i Njoatsosvágge frammåt och sedan till vänster.
Helt riktigt. Vi är på väg in i nedre Njåtjosvagge alldeles intill Ruoutevare och strax ovanför sammanflödet Njåtjosjåkken och Tjuoltajåkken – där Kamajåkken bildas. Det är detta område som har varit hotat av gruvbrytning och som är en fortsättning av Änokområdet som Hans Fowelin har skrivit mycket om (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64695).
Det är här som Hans kommer att traska alldeles strax (http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/att-vandra-pa-egen-hand-i.htm). Även jag och Karin planerar att gå hela nedre Njåtjosvagge i sommar.
Jag har ingen uppenbar bild på lager, så om det är någon frivillig som har en lämplig så får ni gärna posta den nu. Om inte så kan jag nog hitta en, men det tar nog en dag eller två.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...