Gissa position

Helt rätt

Visst är det Gulitsbäcken!
En snabbsväng upp till strax nedanför där Kungsleden korsar nämnda bäck. Mest för att dottern skulle få prova att sova i tält.
Vädret var minst sagt fantastiskt. Våren är otroligt tidig här, lövsprickningen ligger nog tre veckor före jämfört med i fjol.

Bollen är din!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Återigen en gammal dammig skannad bild. Var står denna imponerande stenbumling? Nämn även något av fjällen bakom stenen. Jag har gjort en kartkoll själv för att försäkra mig att mitt minne inte sviker mig. Man ser även fågelspillning på toppen av stenen. Jag vill minnas att det var en falk som brukade sitta där.

Bilagor

• Gissabild.jpg
    Gissabild.jpg
    35.4 KB · Visningar: 509
Alldeles korrekt! Tjahkelij är den brant som syns i vänsterkanten. Bågevárásj syns till höger därom och ytterligare till höger syns sluttningen av Vájggátjåhkkå.

Kallt och ngt djupare än vad (fniss) vi trodde, var är alltså frågan?

Bilagor

• uploadfromtaptalk1370036834242.jpg
    uploadfromtaptalk1370036834242.jpg
    34.4 KB · Visningar: 508
Inte bara kallt, det är kargt också. Jag startar gissningen med att du är en liten bit in i Norge och tar dig över Bajit Sorjosjávri på väg mot Nordkalottleden strax norr om Sorjoshytta.

Klockrent!
Bifogar bild på tältplats och mål för vadet.

Bilagor

• uploadfromtaptalk1370111589250.jpg
    uploadfromtaptalk1370111589250.jpg
    71.7 KB · Visningar: 461

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.