Gissa position

http://www.amundsenrace.com/svensk/start.htm

Året när bilden togs 2009 var starten i ÖSund och vändpunkt Grövelsjön med mål i Röros om jag minns rätt.

Thure

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Undra om den här blir lagom klurig för att klara sig en dag eller två:

IMG_4902.b.jpg

Det är den. ;)
Jag börjar med en gissning så kanske vi kommer närmare så småningom. Gahkascohkka, NO om Nikka, fotoriktning mot öster eller sydost?

Calle

Platsen är närmare än jag trodde en första gissning skulle bli, men rätt är det inte. ;)

Kan väl också nämna att både "toppen" till höger och den lilla piggen som sticker upp i mitten är namngivna berg på fjällkartan i fotots "närområde".

Om det fortfarande inte säger så mycket kan jag lägga till en bild åt andra hållet från samma plats som borde göra det lite lättare, imorgon kväll.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.