Gissa position

Du har kommit ett rejält kliv närmare och samtidigt också klivit över till rätt landskap/län/landsdel(/kommun) men det är fortfarande inte rätt. Tallen kanske luras lite då det så när som på enstaka tallar mest är björk allra närmast nedanför kalfjället just här.

Japp!

Nu blev det rätt. Jag stod inte ända uppe på Jakobshöjden men strax söder därom i sluttningen (och fotograferade söderut). Gick rakt upp till kalfjället från Sjöstugan. Vyn omedelbart t.h. om föregående bild:

Bilagor

• 009_liten.JPG
    009_liten.JPG
    102.3 KB · Visningar: 385

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Knepigt tycker jag. Jag har bara varit här på barmark och då tar man förstås en annan väg. Men kartan visar ju på några tänkbara alternativ. Möjligen passerar ni Dalstenshån och ser Skedbrofjället där framme till höger.

Hälsn Pelle

Dalstenshån är jag rätt säker på att det inte är, se #2975. Jag tror vi ser Bustvålen men är osäker på sjön, gissar på Käringsjön med tanke på att en draghundstävling kanske tar den vägen.

Calle

Dalstenshån och även Kärringsjön

är för långt norrut. Bilden är tagen ca 15:00. Kanske kan de antydda skuggorna ge viss vägledning.

Thure

Försöker tänka mig in i vart en led för hundspann skulle vara bäst i de trakterna och gissar då att vi ser Övre Grötsjön och Hävlingskläppen.

Calle

Det ser ut som en bild från en draghundstävling, i så fall vilken?
Det var i alla fall en lurig bild, vi tar en till sådan. En tidig ledtråd är att vi ska norrut ;)

Calle

Bilagor

• IMGF_72.jpg
    IMGF_72.jpg
    63.5 KB · Visningar: 419

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.