Gissa position

Spännande och lärorikt detta, tycker jag. Men för oss som inte är så kunniga och kan placera alla namn föreslår jag att vi antingen stavar namnen exakt som på kartan - då går det att söka platserna - eller helt kort beskriver var i fjällkedjan vi befinner oss. Då blir det roligare för oss alla!

Hälsn Pelle

Jag håller med Anders - visst är det Livamtjåkka som sticker upp där borta till höger!

Bilden är tagen från leden strax SO om Singistugorna vid Jierttajavri.

En ganska svår tror jag.

Tror denna är ganska svår men fullt möjlig.
Var står jag och vad föreställer bilden? (hoppas detta fungerar)

Bilagor

• DSC_0133.jpg
    DSC_0133.jpg
    36.9 KB · Visningar: 354

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Anders och Pär har missat en hel fjällrygg, för detta är rätt svar:

Det måste vara Leaibečeabetčohkka från typ Lidduvárdu.

...sånär som på att fotoplatsen är uppe på krönet där leden passerar Liddunjunnji. Den stupande toppen till vänster är Čoalmmečohkka. Kaitumdalen syns inte härifrån.

Anders och Pär har missat en hel fjällrygg.

Jo,Det var nog jag som hoppade nog över den fjällryggen, det stämmer. Jag vet inte direkt om Pär gjorde det. Han nämnde nog bara att ‘den’ jag gissade på då, syntes till höger- vilket den ju gör långt i fjärran.

På nått vis var det kanske en liten subtil ironi över att jag kanske klämmer till med det ‘jag tror jag ser’ eller inte har aktuell erfarenhet av. Jag sitter inte och letar med ‘googlemaps’ över områden, utan jag letar mer i mitt minne. Har jag inte sett platsen eller att den lämnat något spår så gissar jag inte. En bild måste tända något på nått vis.
Det är liksom omöjligt att suggerera fram platser man glömt.

Det handlar om att kunna aktualisera sitt minne.
Det är därför den här tråden är spännande.

Äntligen har jag möjlighet att bidra till den här trevliga tråden.....
Vad är namnet på toppen till höger och vilken är fotoplatsen.

Bilagor

• DSC01514.jpg
    DSC01514.jpg
    45.5 KB · Visningar: 419

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.