Gissa position

Medan det funderas vidare på ripnils bild och smörbytta, kan vi prova den här, var är vi?

321383e29679512935186abed9b8e160.jpg

Raskesven

Andra sidan?

Ripnils står kanske på sydvästra sidan, på sluttningen av Stuorajåbba och tittar uppströms?

Pelle

Absolut, en arbetsseger för Calle!
Inte riktigt på avsatsen dock men på väg ner dit i jakt på mobiltäckning då saknaden efter sambon plötsligt blev akut... = )

Bilden nedan tagen från avsatsen, fö kallad "Gullberget" av lokalbefolkningen, och visar den stuga som min farfar Rude timrade upp i slutet av 20-talet för att ha som fäbodställe. Nybyggarna i Ammarnäs hade under början av 1900-talet sökt sig upp efter Vindelälven i jakt på foder till sina djur och bodde några veckor per sommar uppe vid slåtterängarna. Denna slåtter pågick i minskande omfattning till slutet på 60-talet. Numera slås ängarna mer för syns skull och som ett bevarande av en svunnen kultur.

Slut på historielektionen och dags för en ny bild (och kanske en liten ledtråd från Raskesven)?

Bilagor

• 317132_10150379980345979_657675978_10374989_1942752346_n.jpg
    317132_10150379980345979_657675978_10374989_1942752346_n.jpg
    76 KB · Visningar: 372
Då kan det alltså vara ett "skal", varpå jag gissar att vi ser Syterskalet från nånstans efter leden mot Norra Sytertoppen?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Snygga färger, som en tavla av Helmer Osslund. Och här gick jag i höstas - kanske - för det ser ju ut som Rogenområdet. Men där finns många vatten, vålar och stötar..........Kanske i närheten av Myskelvadet?

Pelle

Snygga färger, som en tavla av Helmer Osslund. Och här gick jag i höstas - kanske - för det ser ju ut som Rogenområdet. Men där finns många vatten, vålar och stötar..........Kanske i närheten av Myskelvadet?

Pelle
Du är i närheten, men området kan sägas vara ett eget område.

Raskesven

Töfsingdalen?

Ett eget område - här finns ju flera stora naturreservat. Men ett mer avgränsat område är ju Töfsingdalens nationalpark. Sjön skulle då kunna vara Töfsingen och berget till vänster någon lämplig vål.

Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.