Gissa position

Saddealge 9 km no Laisstugan utsikt mot so

Förra bilden var tydligen lätt. Var är vi nu då?

ffe8b7f368a039962ed5377952f3d465.jpg

Raskesven

Saddealge 9 km no Laisstugan utsikt mot so

Var ligger denna utomordentliga tältplats?

Var ligger denna utomordentliga tältplats?

Bilagor

• IMG_1046.jpg
    IMG_1046.jpg
    55.6 KB · Visningar: 682

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Tjålmiejavrrie?

Jag tror att du hittat denna fina tältplats söder om Tjålmiejavrrie, kanske på Vuobdarajddies sluttning. I så fall ser vi bortom sjöns östra ände Svaipa till vänster och Pieljekajse i fonden.

Hälsn Pelle

Du får inte så många förslag på din sjöbild, Fredrik! Jag tror att den är alltför svår, trots ett vidgat perspektiv. Kanske vi kan få några fler ledtrådar?

Pelle

Nåväl, här kommer några ledtrådar så att de som vill kan göra ett sista tappert försök att gissa rätt innan vi dömer ut bilden som alltför svår:
• Norr om den första gissningen (Grövelsjön) och söder om den andra (Deärrnájávrrie)
• Topparna är namngivna, men saknar höjdangivelser i fjällkartan.
• En vältrampad led syns (eller kan åtminstone skönjas) på sjöns strand till vänster i mitten av bilden.

Diminuendos bild

Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.

Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.

Kesusjön (även kallad Raptenjaevrie) är korrekt. Helags är dock inte rätt. Den högra toppen är Gaarenesåajja (Krustjärnsstöten) och den vänstra (bild 2) Snusestöten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips