Gissa position

Du får inte så många förslag på din sjöbild, Fredrik! Jag tror att den är alltför svår, trots ett vidgat perspektiv. Kanske vi kan få några fler ledtrådar?

Pelle

Nåväl, här kommer några ledtrådar så att de som vill kan göra ett sista tappert försök att gissa rätt innan vi dömer ut bilden som alltför svår:
• Norr om den första gissningen (Grövelsjön) och söder om den andra (Deärrnájávrrie)
• Topparna är namngivna, men saknar höjdangivelser i fjällkartan.
• En vältrampad led syns (eller kan åtminstone skönjas) på sjöns strand till vänster i mitten av bilden.

Diminuendos bild

Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.

Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.

Kesusjön (även kallad Raptenjaevrie) är korrekt. Helags är dock inte rätt. Den högra toppen är Gaarenesåajja (Krustjärnsstöten) och den vänstra (bild 2) Snusestöten.

Var kan vi befinna oss nu då?

7765963186c5d6eae526eac1510efc1c.jpg

Raskesven

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
JMel: I fjärran ser vi Junkerfjellet, tältplatsen är någonstans på Ammarfjället, och sjön nedanför är Stuora Duhkiejávrrie. Du är någonstans någonstans norr om sjön 1245.

Var kan vi befinna oss nu då?

7765963186c5d6eae526eac1510efc1c.jpg

Raskesven

Den här bilden måste vara tagen i Smuolevágge, med blicken riktad mot det mäktiga Norra Fierrás. Ett ställe i den trakten som jag vill besöka är Mammutgropen i Ruonektjåhkkå, en mycket imponerande glaciärnisch. En liknande urholkning kan man finna i Skanátjåhkkås nordsida.

Den här bilden måste vara tagen i Smuolevágge, med blicken riktad mot det mäktiga Norra Fierrás. Ett ställe i den trakten som jag vill besöka är Mammutgropen i Ruonektjåhkkå, en mycket imponerande glaciärnisch. En liknande urholkning kan man finna i Skanátjåhkkås nordsida.
Riktigt.

Var står kåtan?

f7d2ec6b2366d8ed49023023204b34cd.jpg

Raskesven

Tja, antingen vet man detta eller också inte. Och det går ju inte att gissa ............Men om kåtan finns på fjällkartan så kanske det går med hjälp av en ledtråd?

funderar Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.