Gissa position

Det är knepig geologi där..
Jag vet inte direkt om den då alla gånger leder så rätt. i alla fall om man gissar på bilder såhär.. (Det ska vara kvartsit i blocket-ändrade detta (i förgående inlägg) Förmodligen verkar stenen ditsläpad.. .Jag är konstant misstänksam mot vad jag ser nämligen
Frågan är vad det uppspruckna berget är?
Nordsidan på Svenska Sulitelma?
Sorjostjåkkå?

Sorjostjåhkkå är rätt! Bilden är tagen från Nordkalottleden i östlig riktning. Kokedaltinens västra sida kan också beskådas.

Ny bild! Har du någon på lager Anders?

PS. Ett tips om du inte har en karta till hands, men ändå är uppkopplad är Lantmäteriets karttjänst. Där kan man välja att titta på Fjällkartan.

Ny bild.

Tack för tipset. Jodå. Men det bygger också på simultankapacitet. Jag tror inte jag ibland har förmåga att på arbetstid, prata i telefon, leta fjällkartor och samtidigt prata och ha folk springande här runtom mig. Gissa fjälltoppar får jag nog göra hemmavid i lugn och ro. Men visst. Lantmäteriets kartjänst är fantastisk som du säger, om det inte hänger sig. Det behövs ju bara ett klick och så är det nått annat på skärmen.:)

Här är till allmän beskådan ny bild, relativt enkel att gissa på.

1. Vad heter jokken i dalen vi ser här nedanför.?
2. Ifrån vilket fjäll är bilden tagen ?
3. Fjället med röda pricken. Vad heter det?

Alla tre rätt!

/Anders

Bilagor

• Kopia av imm-063.jpg
    Kopia av imm-063.jpg
    29.8 KB · Visningar: 439
Här är till allmän beskådan ny bild, relativt enkel att gissa på.

1. Vad heter jokken i dalen vi ser här nedanför.?
2. Ifrån vilket fjäll är bilden tagen ?
3. Fjället med röda pricken. Vad heter det?

Alla tre rätt!

/Anders

Jokken heter Smájllajåhkå
Du står på Boajsátjåhkå och fotar österut mot Sarekmassivet.
Toppen skulle kunna vara Skanátjåhkå på östsidan av Guhkesvágge.

MVH///Claes

Det var bara ett rätt där Claes. På fråga nummer ett.
Man ska ha alla tre rätt i den här frågan.
Där ser man... har inte varit uppe på någon av fjällsidorna på sydvästsidan av Ruotesvagge, så jag fortsätter att gissa:
Om du inte står på Boajsátjåhkå så står du antagligen på Skarjatjåkkå. Toppen som sticker upp framför /mellan stor och sydtoppen är då Mikkatjåkkå vilket ger att toppen till vänster, bortanför sarekmassivet, med röda pricken är Tjeuratjåkkå (1423)

///Claes

Men Claes då. Vad du gissar...
Nu har du två rätt i alla fall.
På första och den andra frågan.

Men, vad är det för topp som syns under den röda pricken?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Den röda pricken heter Sarekpakte (inofficiellt i alla fall) och ska vara ett sådant berg som ej låter sig erövras utan klättertag.

Nu blev det rätt! Sarekpakte.:)
Namnet finns ej på kartan tyvärr. Höjden ej heller:1840

Vem som nu lägger upp bild av er två vet jag ej. Claes hade ju rätt på de två andra frågorna. Men du tog ju den ‘röda pricken‘. Den kanske var svårast trots allt.

/Anders

Men Claes då. Vad du gissar...
Nu har du två rätt i alla fall.
På första och den andra frågan.

Men, vad är det för topp som syns under den röda pricken?
Den röda pricken heter Sarekpakte (inofficiellt i alla fall) och ska vara ett sådant berg som ej låter sig erövras utan klättertag.

Nu får vi ta fram trigonometrin... du står på Skarjatjåkkå. den toppen är 1647. Sarektjåkkås stortopps utlöpare möter glaciären på c:a 1600m höjd. Toppen vi ser måste alltså vara betydligt högre än 1600m.

Sarekpakte, är det den som är 1593 nedanför nordtoppen? Den borde inte synas över glaciärtröskeln som är drygt 1600m

I den riktningen får jag leta ända bort till Kuoperatjåkka (1730m) för att hitta något som inte döljs av sarekmassivet. Är det den?

///Claes

Sorry! Såg inte att du hann svara, Anders. Är den 5mm till vänster om 1593 toppen?
d.s

Nu får vi ta fram trigonometrin... du står på Skarjatjåkkå. den toppen är 1647. Sarektjåkkås stortopps utlöpare möter glaciären på c:a 1600m höjd. Toppen vi ser måste alltså vara betydligt högre än 1600m.

Sarekpakte, är det den som är 1593 nedanför nordtoppen? Den borde inte synas över glaciärtröskeln som är drygt 1600m

I den riktningen får jag leta ända bort till Kuoperatjåkka (1730m) för att hitta något som inte döljs av sarekmassivet. Är det den?

///Claes

Sorry! Såg inte att du hann svara, Anders. Är den 5mm till vänster om 1593 toppen?
d.s

Google Earth fungerar ypperligt bra i dessa sammanhang. Jag lägger inte upp nästa bild dock.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.