Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hmm. Djupt nedskuren smal klippravin, gräs runtomkring, rundkullig höjd uppe till vänster och några dagar ifrån Kutjaure. Gáinájjågåsj, vid Alkavare kapell?
Ja visst är det så. Om man tittar noga på bilden #4807 kan man dessutom se rester av husgrunder i högerkanten som härstammar från gruvbrytningens tid. Alldeles t.v. om den bilden finns vad som syns på bilden nedan; själva resultatet av brytningen. Tips om var man kan läsa mer om detta gruvområdes spännande historia mottages tacksamt!
Tobbe C!
I Tore Abrahamssons senaste storverk "Drömmar av silver" finns allt du behöver veta om gruvdriften på 1600-talet.
Boken är recenserad på minst två ställen här på utsidan.
Om det inte är Sjangeli så kan det vara Nasafjäll. Vy mot söder. Jag missade att komma dit i somras så jag har ingen aning om hur byggnaderna ser ut. Terrängformerna verkar dock stämma enligt kartan.
Jag har aldrig varit i Sjangeli så jag vet inte i vilket skick Sjangelistugan är.
Kalles svar behöver ju inte betyda att det inte är någon annan stuga i Sjangeli-området.
Om man står strax norr om Sjangelistugan och tittar söderut så kan spängerna i förgrunden vara över jokken från sjön. Bortom den djupa dalen finns fjället Snarapoaivi i bildens vänsterkant och längst bort Gallanvarri som har en liten glaciär på östsidan, därav det stora snöfältet.
En vild gissning baserad på kart-tolkning.
Jag tror det är dags att gå vidare nu. Hans har rätt i att platsen ändå är Sjangeli, men det rör sig alltså inte om den ruin som syns från leden mellan Abiskojaure och Unna Allakas. Exakt vad "Sjangelistugan" på kartan syftar på är lite oklart, men stället ser ut så här i verkligheten:
Stugan på gissningsbilden ligger i den södra utkanten av gruvområdet (bakom fotografens rygg i bilden ovan) och bakgrunden har Hans redan identifierat.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer