Gissa position

Skjuter från höften

... Svårt. Men jag chansar vilt på två alternativ.

1) Bäcken som rinner ner förbi Kutjaurestugan.
2) Rakkasjokk, Björkliden

Hmm. Djupt nedskuren smal klippravin, gräs runtomkring, rundkullig höjd uppe till vänster och några dagar ifrån Kutjaure. Gáinájjågåsj, vid Alkavare kapell?

Gáinájjågåsj, vid Alkavare kapell?

Ja visst är det så. Om man tittar noga på bilden #4807 kan man dessutom se rester av husgrunder i högerkanten som härstammar från gruvbrytningens tid. Alldeles t.v. om den bilden finns vad som syns på bilden nedan; själva resultatet av brytningen. Tips om var man kan läsa mer om detta gruvområdes spännande historia mottages tacksamt!

Bollen är din, Kalle!

Bilagor

• Picture 309_liten.jpg
    Picture 309_liten.jpg
    133.6 KB · Visningar: 470
Senast ändrad:

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tobbe C!
I Tore Abrahamssons senaste storverk "Drömmar av silver" finns allt du behöver veta om gruvdriften på 1600-talet.
Boken är recenserad på minst två ställen här på utsidan.

/Hans

Om det inte är Sjangeli så kan det vara Nasafjäll. Vy mot söder. Jag missade att komma dit i somras så jag har ingen aning om hur byggnaderna ser ut. Terrängformerna verkar dock stämma enligt kartan.

Jag har aldrig varit i Sjangeli så jag vet inte i vilket skick Sjangelistugan är.
Kalles svar behöver ju inte betyda att det inte är någon annan stuga i Sjangeli-området.
Om man står strax norr om Sjangelistugan och tittar söderut så kan spängerna i förgrunden vara över jokken från sjön. Bortom den djupa dalen finns fjället Snarapoaivi i bildens vänsterkant och längst bort Gallanvarri som har en liten glaciär på östsidan, därav det stora snöfältet.
En vild gissning baserad på kart-tolkning.

/Hans

Jag tror det är dags att gå vidare nu. Hans har rätt i att platsen ändå är Sjangeli, men det rör sig alltså inte om den ruin som syns från leden mellan Abiskojaure och Unna Allakas. Exakt vad "Sjangelistugan" på kartan syftar på är lite oklart, men stället ser ut så här i verkligheten:

Stugan på gissningsbilden ligger i den södra utkanten av gruvområdet (bakom fotografens rygg i bilden ovan) och bakgrunden har Hans redan identifierat.

Ni får brottas om fortsättningen. ;)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.