Gissa position

Tack för extrabilderna! Trots dem har jag dessvärre ingen aning om vilket område detta är. Jag kan bara hoppas att jag aldrig har varit i närheten av det... :p
 
Jag behöver lite hjälp med en bild som jag tog i Sarek i norra Ruohtesvágge 2005. Jag gick på västra sidan Nijákjågåsj och fotograferade mot öst. Men vad exakt föreställer bilden? Egentligen kommer bara Nijákvágge eller Nijákskájdde på fråga.

Vad säger ni?
 

Bilagor

  • 203.jpg
    203.jpg
    58.9 KB · Visningar: 463
Ja du Kalle, det är väl dags för en gissning.

Jag tror att vi på det första bilderna ser delar och (till slut) hela Vuolip Gorzzajávrri från Rádjecôhkas östsluttning.
 
Jag behöver lite hjälp med en bild som jag tog i Sarek i norra Ruohtesvágge 2005. Jag gick på västra sidan Nijákjågåsj och fotograferade mot öst. Men vad exakt föreställer bilden? Egentligen kommer bara Nijákvágge eller Nijákskájdde på fråga.

Vad säger ni?

Att bilden är tagen åt sydost snarare än ost och föreställer Ruohtesvágges nordvästra mynning, med Gavelberget till vänster och Boajsátjåhkkå till höger. :)

Ja du Kalle, det är väl dags för en gissning.

Jag tror att vi på det första bilderna ser delar och (till slut) hela Vuolip Gorzzajávrri från Rádjecôhkas östsluttning.

Nej, det är långt ifrån. Fel kartblad, kommun samt även dialektområde. ;)

Lägger jag in nästa bild (d.v.s. fortsätter vrida perspektivet åt höger) kommer flera rätta svar tveklöst att ramla in inom några få minuter.
 
Du står på Stáddátjåhkkå, vi ser bla Jiegnjaffo, Stáddájávrre och Kaisekietjtjåkkåh?

Där satt den. Den första bilden är alltså tagen mot nordost, över Viehtjer, Gáhpesjávrre och Gáhpesoajvve, och man skymtar lite av Virihávrre längst bak.

Här ett panorama som visar förutnämnda fortsättning:

 
Vet inte riktigt nivån så jag prova att känna in det med den här bilden.
Jag kan inte gissa mycket själv för jag har för lite erfarenhet men är nyfiken på att se om det min är för lätt eller inte.
 

Bilagor

  • IMG_5581_e.jpg
    IMG_5581_e.jpg
    76 KB · Visningar: 424
Hmm kanske var det lite för mycket dimma på bilden, har en till som kanske gör det hela lite lättare.
Att jag själv inte kan gissa bra beror på att jag inte varit på så många ställen, så vilka ställen besöker man först?
 

Bilagor

  • IMG_5590_e.jpg
    IMG_5590_e.jpg
    95.8 KB · Visningar: 484
Där satt den. Den första bilden är alltså tagen mot nordost, över Viehtjer, Gáhpesjávrre och Gáhpesoajvve, och man skymtar lite av Virihávrre längst bak.

Här ett panorama som visar förutnämnda fortsättning:
Mycket fint panorama, Kalle. Det provocerar fram den där sulislängtan jag får ibland! = )

Jag passar på att lägga in en ny bild, vi har ju redan an ny nöt att knäcka.
 
Hmm kanske var det lite för mycket dimma på bilden, har en till som kanske gör det hela lite lättare.
Att jag själv inte kan gissa bra beror på att jag inte varit på så många ställen, så vilka ställen besöker man först?

Hej!

Visst är det ravinen som är belägen väster om Vierranvarri? Då är det alltså Singipakte (som jag har för mig att berget heter) till höger och Skarttoaivi i fonden?

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.