Gissa position

Tja, om det är väldigt nära, skulle man ju kunna gissa på toppen 1704 i själva Helagsfjället....

Den är det -- eller åtminstone de nedre delarna som syns från lägre höjd. Bilden tagen under påsken då man fick hålla långt västerut för att ta sig fram mellan barfläckar och öppna jokkar. Så långt västerut, faktiskt, att jag till slut hamnade vid Ekorrdörren. :)

Jämtlandsfjällen har förvisso ett antal områden som inte är så välbesökta - ibland hamnar man där lite oplanerat och hittar då riktigt fina vyer som den här.
DSCF3246.jpg

Slänger in en till att lura på samtidigt som jämtland. Var hittar man denna trevliga tältplats?

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    36.7 KB · Visningar: 467
Får ge en ledtråd till min bild (#4389)
Samma plats, men med kameran åt ett annat håll. Vet inte om det hjälper så mycket...

//Peter

DSCF3250.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Calle är närmast hittills, men är en bit bort

Bakom mig ligger en sjö vars namn påminner om namnet på fjällområdet.

Kul att ha hittat en inte helt välbesökt plats som är svår för även det här gänget!!

//Peter

Nu är vi nära nog....
Vi är i passet norr om struohpie, sjön 1130 syns på en av bilderna. På första bilden tittar vi mot passet mellan Dörrpiken och giedtietjahke och nedanför bergväggen har vi Lunndörren.

Hade varit vid vindskyddet vid Dörrsjöns utlopp och skulle vidare åt SV, men gick i helt andra tankar och kom alldeles för långt norrut längs med sjökanten. Men det var kanske lika bra det....

Nästa bild...

//Peter

Kul att se bilder därifrån när det var fint väder. Tre plusgrader, storm och det regnade småspik när jag gick där...

Avvaktar med bild, #4390 bör väl klaras av först och jag har inte en susning på den.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.