Gissa position

Jag gissar på Kåtotjåkkas (Godučohkkas) norra kam.
Särställningen skulle vara att det finns inget högre fjäll i Sverige norr om detta.
 
Ytterligare en gissning, nu är jag ganska säker???
Sitter och läser Robert Onsanders berättelse om sin Sarektur nu i april. Då dyker det upp en bild av samma topp som jag tolkar som Giehpes norr om Sluggá. Sluggá har ju en särställning minst sagt.
 
Vi är inte i (eller intill) Sarek.

Massivet ifråga kan alltså anses ha en särställning på (åtminstone) tre olika sätt. En gräns finns alldeles i närheten -- och en annan lite längre bort.
 
Tja, vilda gissningar...
Helags står ju lite vid sidan om de andra massiven i området. Särställningen att den har den sydligaste glaciären.
Nära gränser - ja.
Norra utlöparen, västra Helagssksaftet?

//Peter
 
Tja, om det är väldigt nära, skulle man ju kunna gissa på toppen 1704 i själva Helagsfjället....
/Peter
 
Tja, om det är väldigt nära, skulle man ju kunna gissa på toppen 1704 i själva Helagsfjället....

Den är det -- eller åtminstone de nedre delarna som syns från lägre höjd. Bilden tagen under påsken då man fick hålla långt västerut för att ta sig fram mellan barfläckar och öppna jokkar. Så långt västerut, faktiskt, att jag till slut hamnade vid Ekorrdörren. :)
 
Jämtlandsfjällen har förvisso ett antal områden som inte är så välbesökta - ibland hamnar man där lite oplanerat och hittar då riktigt fina vyer som den här.
DSCF3246.jpg
 
Slänger in en till att lura på samtidigt som jämtland. Var hittar man denna trevliga tältplats?
 

Bilagor

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    36.7 KB · Visningar: 400
Får ge en ledtråd till min bild (#4389)
Samma plats, men med kameran åt ett annat håll. Vet inte om det hjälper så mycket...

//Peter

DSCF3250.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.