Gissa position

Nästa bild är från 1981 under en paddeltur med barnen. Vad heter berget?

Bilagor

• Rapadeltat1981_0041.jpg
    Rapadeltat1981_0041.jpg
    49.5 KB · Visningar: 397
Tjahkkelij sett nerifrån Rapadalen någonstans i närheten av Nammásj?

Visst är det så.
Det var en lätt vandring från Sitoälvsbron till Laidaure med kanoten på en kanotvagn. Rapadeltat har många spännande vindlingar att utforska. Barnen tyckte att det var trevligt också bortsett från alla myggbett.

Visst är det så.
Det var en lätt vandring från Sitoälvsbron till Laidaure med kanoten på en kanotvagn. Rapadeltat har många spännande vindlingar att utforska. Barnen tyckte att det var trevligt också bortsett från alla myggbett.

Ja det låter ju som en fin kanottur!

Då provar jag med detta kanske något udda motiv... Vad ser vi och var befann sig fotografen (undertecknad) vid fototillfället?

/Tobbe

Bilagor

• 075_liten.jpg
    075_liten.jpg
    127.1 KB · Visningar: 380
Sitter du i en helikopter eller håller du ut kameran med en stång eller stav? Nedanstående bild är vad jag vågade mig på från toppen av Skierfe i somras. Någon annan får gärna lägga ut en bild nu för jag kommer att vara borta ett par dagar nu.

Bilagor

• IMG_0138v2.jpg
    IMG_0138v2.jpg
    79.1 KB · Visningar: 358
Sitter du i en helikopter eller håller du ut kameran med en stång eller stav? Nedanstående bild är vad jag vågade mig på från toppen av Skierfe i somras. Någon annan får gärna lägga ut en bild nu för jag kommer att vara borta ett par dagar nu.

Haha! Nej jag låg på mage med stupet i axelhöjd. Där fanns ett ställe där det kändes tryggt att göra så. Inget jag rekommenderar annars. Men ja, det är fotat rakt ner från toppen av Skierfe. Har en bild med samma fotoriktning från Grand Canyon också...

Edit: Vid närmare erftertanke var nog stupet snarare i näshöjd... Det var kittlande nog!

Senast ändrad:

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Här kommer en ny bild. Vad heter berget i bakgrunden och varifrån är bilden tagen? Ser man efter noga framgår det varför berget heter så.

Bilagor

• IMG_0335v2.jpg
    IMG_0335v2.jpg
    87.2 KB · Visningar: 528
Här kommer en ny bild. Vad heter berget i bakgrunden och varifrån är bilden tagen? Ser man efter noga framgår det varför berget heter så.

Härrábákte, jag har för mig att namnet har något med stenstoden i branten att göra. Jag gissar att fotografen står en bit upp i Áhkávágge?

Peter

Härrapakte efter herren nedanför stupet? Fotoplatsen ligger gissningsvis någonstans nedanför Skårvatjåhkkå?

Alldeles riktigt, vi tältar en liten bit upp i Áhkávágge. Nuukeer var snabbast, Peter hade gjort sig mödan att stava rätt vilket tar lite extra tid. Kortet är taget 2010-08-08. Jag upptäckte "herren" när jag lekte med zoomen på kameran. Så här ser han ut:

Bilagor

• IMG_0334v2.jpg
    IMG_0334v2.jpg
    56.9 KB · Visningar: 523
OK, här kommer en från ett inskannat negativ på en solnedgång. Det är från 1999 och jag TROR att det är sensommar, kanske månadsskiftet augusti-september.

Peter P.

Bilagor

• sol_kopia1.jpg
    sol_kopia1.jpg
    19.2 KB · Visningar: 507

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.