Gissa position

Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.
 
Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.

Visst är det Alisvággi. Och inte så långt stycke, jag fick faktiskt klippa bort lite av fotot i nederkanten för att inte lite av en träställning (farstubron?) skulle synas. Jokken är följdaktligen Ceavccanjira.

Pinnen är din.

Peter P.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vad är detta för topp?

gp108.jpg
 
Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.
 
Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.

Hmmmm, jag kommer att tänka på Akka. Det står ju lite för sig själv - "särställning"...... Är jag fel ute?

Peter
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag gissar på Kåtotjåkkas (Godučohkkas) norra kam.
Särställningen skulle vara att det finns inget högre fjäll i Sverige norr om detta.
 
Ytterligare en gissning, nu är jag ganska säker???
Sitter och läser Robert Onsanders berättelse om sin Sarektur nu i april. Då dyker det upp en bild av samma topp som jag tolkar som Giehpes norr om Sluggá. Sluggá har ju en särställning minst sagt.
 
Vi är inte i (eller intill) Sarek.

Massivet ifråga kan alltså anses ha en särställning på (åtminstone) tre olika sätt. En gräns finns alldeles i närheten -- och en annan lite längre bort.
 
Tja, vilda gissningar...
Helags står ju lite vid sidan om de andra massiven i området. Särställningen att den har den sydligaste glaciären.
Nära gränser - ja.
Norra utlöparen, västra Helagssksaftet?

//Peter
 
Tja, om det är väldigt nära, skulle man ju kunna gissa på toppen 1704 i själva Helagsfjället....
/Peter
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.