Gissa position

Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.

Tror att vi ser Alisvággi åt nordost, ett stycke nedanför Tjäktjastugan. Den steniga jokken kan vara Šielmmánjira.

Visst är det Alisvággi. Och inte så långt stycke, jag fick faktiskt klippa bort lite av fotot i nederkanten för att inte lite av en träställning (farstubron?) skulle synas. Jokken är följdaktligen Ceavccanjira.

Pinnen är din.

Peter P.

Vad är detta för topp?

gp108.jpg

Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.

Inga vilda chansningar än, så här kommer viss ledning: den avbildade toppen utgör en nordlig utpost i ett massiv som i flera avseenden har en särställning.

Hmmmm, jag kommer att tänka på Akka. Det står ju lite för sig själv - "särställning"...... Är jag fel ute?

Peter

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag gissar på Kåtotjåkkas (Godučohkkas) norra kam.
Särställningen skulle vara att det finns inget högre fjäll i Sverige norr om detta.

Ytterligare en gissning, nu är jag ganska säker???
Sitter och läser Robert Onsanders berättelse om sin Sarektur nu i april. Då dyker det upp en bild av samma topp som jag tolkar som Giehpes norr om Sluggá. Sluggá har ju en särställning minst sagt.

Vi är inte i (eller intill) Sarek.

Massivet ifråga kan alltså anses ha en särställning på (åtminstone) tre olika sätt. En gräns finns alldeles i närheten -- och en annan lite längre bort.

Tja, vilda gissningar...
Helags står ju lite vid sidan om de andra massiven i området. Särställningen att den har den sydligaste glaciären.
Nära gränser - ja.
Norra utlöparen, västra Helagssksaftet?

//Peter

Tja, om det är väldigt nära, skulle man ju kunna gissa på toppen 1704 i själva Helagsfjället....
/Peter

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.