Gissa position

Tittar med glädje på alla dessa vackra foton och förstummas över Er kunskap. En önskan för ytterligare kunskapsinsupande vore ett ungefärligt datum/årtal på dessa foto, då så är möjligt.
 
Jag var helt övertygad om att Tore hade rätt med Bierikpakte i bakgrunden. Förgrunden är det stora deltalandet som bildats där Guohperjåkken "fallit" ner i Rahpajåkkens översta del i Rapadalen.
Jämför med bifogade bild som jag tog just där.
Det är ju mycket ovanligt att någon har blandat om sina bilder så att man är på fel ställe, men den här gången lutar det nog åt det hållet.
/Hans
Måste krypa till korset (det är ju snart påsk) och erkänna att jag hade fel. Otroligt vad hjärnan kan spela en spratt. Jag har ända sedan jag scannat in bilden på hösten 2001 varit helt övertygad om att bilden var riktad åt andra hållet, d.v.s. att den visade Guohpervágge från strandängarna nedanför Skarja, Hjärnan ser vad hjärnan vill se. Jag fick lov att leta rätt på negativen och kolla ordningsföljden på bilderna innan jag lyckades övertyga den om att så inte var fallet. Alltså!:
  • Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
  • Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)

Nu får jag inte glömma att gå in på min hemsida och ändra bildtexten för den här bilden där eftersom det stått fel text på den bilden i snart 10 år :(

(Jag lyckades i alla fall få fart på diskussionen ;) inte illa det heller!)

Nya tag!
///Claes

(ps. Min bild var tagen första veckan i september 2001 ds.)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
  • Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
  • Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)

Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?
 

Bilagor

  • 103_0328.jpg
    103_0328.jpg
    27.3 KB · Visningar: 421
Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?

Är det Storstienfjellet vi ser längst bort och Siellacohcka närmast?

I sådana fall står du i Ballinvággis sydände.
 
Alldeles riktigt!


Jag tror att Ballinvággi slutar längre norrut. Jag hittar dock inget namn på denna vággi men skulle kalla den Šiellavággi om jag fick välja. Någon som vet hur det förhåller sig?

Jo, Siellavággi är nog rätt namn på den dalen.

Men vad trevligt att ha gissat rätt. Det var ett tag sedan.

Nåväl, ny bild. Lite mer dimma på denna. Men ni kanske känner igen fjällsidorna ändå?

bild.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu är det riktigt nära. Och det går nog inte att höra så mycket mer med den bilden.

Fotoplatsen är Alesvággi, strax nedan Siellavággi. Så det är inte Honga vi har till vänster, men likväl Mårmamassivets utlöpare längre bort i bilden.

Ny bild? Tore?
 
Senast ändrad:
Då lägger jag ut en lite vågad bild. Året är 1980 och det är väldigt varmt. Vid detta tillfälle gjorde vi vår kortaste dagsetapp hittills. Efter 3 km dök denna underbara pöl upp med sandstrand och allt. Dagen efter fortsatte vi genom det vänstra passet. Mellan vilka berg ligger det passet?
 

Bilagor

  • Sarek1980_0075.jpg
    Sarek1980_0075.jpg
    46.3 KB · Visningar: 535
Då lägger jag ut en lite vågad bild. Året är 1980 och det är väldigt varmt. Vid detta tillfälle gjorde vi vår kortaste dagsetapp hittills. Efter 3 km dök denna underbara pöl upp med sandstrand och allt. Dagen efter fortsatte vi genom det vänstra passet. Mellan vilka berg ligger det passet?

Lullihatjåhkka och Tvillingryggen?

Om jag har rätt har jag traskade jag över samma pass 24 år senare. Vi var dock inte begåvade med samma värme.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.