Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat-1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Måste krypa till korset (det är ju snart påsk) och erkänna att jag hade fel. Otroligt vad hjärnan kan spela en spratt. Jag har ända sedan jag scannat in bilden på hösten 2001 varit helt övertygad om att bilden var riktad åt andra hållet, d.v.s. att den visade Guohpervágge från strandängarna nedanför Skarja, Hjärnan ser vad hjärnan vill se. Jag fick lov att leta rätt på negativen och kolla ordningsföljden på bilderna innan jag lyckades övertyga den om att så inte var fallet. Alltså!:Jag var helt övertygad om att Tore hade rätt med Bierikpakte i bakgrunden. Förgrunden är det stora deltalandet som bildats där Guohperjåkken "fallit" ner i Rahpajåkkens översta del i Rapadalen.
Jämför med bifogade bild som jag tog just där.
Det är ju mycket ovanligt att någon har blandat om sina bilder så att man är på fel ställe, men den här gången lutar det nog åt det hållet.
/Hans
- Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
- Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)
Nu får jag inte glömma att gå in på min hemsida och ändra bildtexten för den här bilden där eftersom det stått fel text på den bilden i snart 10 år
(Jag lyckades i alla fall få fart på diskussionen
Nya tag!
///Claes
(ps. Min bild var tagen första veckan i september 2001 ds.)
- Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
- Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)
Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?
Bilagor
Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?
Är det Storstienfjellet vi ser längst bort och Siellacohcka närmast?
I sådana fall står du i Ballinvággis sydände.
Alldeles riktigt!Är det Storstienfjellet vi ser längst bort och Siellacohcka närmast?
Jag tror att Ballinvággi slutar längre norrut. Jag hittar dock inget namn på denna vággi men skulle kalla den Šiellavággi om jag fick välja. Någon som vet hur det förhåller sig?I sådana fall står du i Ballinvággis sydände.
Alldeles riktigt!
Jag tror att Ballinvággi slutar längre norrut. Jag hittar dock inget namn på denna vággi men skulle kalla den Šiellavággi om jag fick välja. Någon som vet hur det förhåller sig?
Jo, Siellavággi är nog rätt namn på den dalen.
Men vad trevligt att ha gissat rätt. Det var ett tag sedan.
Nåväl, ny bild. Lite mer dimma på denna. Men ni kanske känner igen fjällsidorna ändå?

Aktuellt
hmmm.... kvällsbild tagen mot sydväst?
Jag drar till med Dielmájávrásj i förgrunden och Noajdde i molnen.
Riktningen är korrekt, men det är fel härad.
Man kan väl säga att äpplet inte faller alltför långt från trädet.
Man kan väl säga att äpplet inte faller alltför långt från trädet.
Du är väl inte så lurig så att vi på nästan samma plats som förra bilden?
Šiellačohkkas brant i förgrunden till höger och Hoŋgás till vänster. Mårmamasivets norra utlöpare i molnen. Det får bli min gissning.
Då lägger jag ut en lite vågad bild. Året är 1980 och det är väldigt varmt. Vid detta tillfälle gjorde vi vår kortaste dagsetapp hittills. Efter 3 km dök denna underbara pöl upp med sandstrand och allt. Dagen efter fortsatte vi genom det vänstra passet. Mellan vilka berg ligger det passet?
Bilagor
Då lägger jag ut en lite vågad bild. Året är 1980 och det är väldigt varmt. Vid detta tillfälle gjorde vi vår kortaste dagsetapp hittills. Efter 3 km dök denna underbara pöl upp med sandstrand och allt. Dagen efter fortsatte vi genom det vänstra passet. Mellan vilka berg ligger det passet?
Lullihatjåhkka och Tvillingryggen?
Om jag har rätt har jag traskade jag över samma pass 24 år senare. Vi var dock inte begåvade med samma värme.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 845
- Svar
- 434
- Visningar
- 37 K
- Svar
- 4
- Visningar