Gissa position

Fel och fel. Om man fortsätter ut ur dalen i jokkens motströmsriktning och sedan svänger höger kommer man till ett känt ställe till vilket den mest frekvent vandrade vägen är betydligt mer krävande.

Jag kommer vara bortrest under helgen, från och med strax, så inga fler ledtrådar eller svar förrän tidigast söndag kväll. Fortsätt gärna under tiden om någon känner sig helsäker.

Om man fortsätter ut ur dalen i jokkens motströmsriktning och sedan svänger höger kommer man till ett känt ställe till vilket den mest frekvent vandrade vägen är betydligt mer krävande.

Glasklart att vi är på väg mot Tjäktjapasset(?), men vilken väg?
Jag tror att vi ser Čeakčačohkka mitt i bilden och om man rundar det kommer man ner till Tjäktjapasset.

Senast ändrad:
jag gissar att vattenfallet är straxt söder om berget Mehkene 1266 i Offerdalsfjällen. Nordväst om sjön Åbervattnet, Mehkenenjaevrie.....

ops. det var visst en gammal bild!

Det skulle ju kunna vara topp 1651 också? Jag gick där i augusti förra året nämligen och har kållat mina egna bilder men kan inte få ihop det riktigt.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det vi ser på bilden är mer av en utlöpare än en egentlig topp. Det som anas till vänster om densamma kan ge en ledning om läget.

Då måste jag försöka mig på en gissning igen. Jag drar mig längre ner i Leavášvággi och tror att vi ser Sarvesbákti. Branten i vänsterkanten skulle då tillhöra Rássebávttáščohkka.
Skulle jag inte ha rätt vill jag i alla fall ha beröm för min rättstavning(?). Sitter med min rykande färska BD6:a och förstoringsglas och försöker få till det :)

Senast ändrad:
Hej!

Och jag tror att det är Rassepautasjtjåkkas sydvästra utlöpare vi ser söderifrån. Längst bort till vänster i bild skymtar Vierrucohkka. Eller?

/ Filiokus

Och jag tror att det är Rassepautasjtjåkkas sydvästra utlöpare vi ser söderifrån. Längst bort till vänster i bild skymtar Vierrucohkka. Eller?

Just så.

Skulle jag inte ha rätt vill jag i alla fall ha beröm för min rättstavning(?). Sitter med min rykande färska BD6:a och förstoringsglas och försöker få till det :)

Just så #2. Rássebávttáščohkka är ett särdeles intresseväckande namn och eftersom det även är lättolkat (åtminstone med den stavningen) kan jag lika gärna analysera det här.

Rásse- är sammansättningsform av rássi som betyder "gräs", bávttáš är diminutiv av det kända bákti ("klippa") och čohkka torde ingen ha problem med. Sammantaget får vi alltså något i stil med "fjället där det växer gräs på klipputsprången". Bra för renarna, med andra ord.

Hej!

Hoppas att Tore ursäktar att jag lägger in nästa bild. Det var ju trots allt han som gjorde grovjobbet. Och stavade rätt dessutom. Men vi får se vilka som stavar rätt till följande ställe: vad ser vi och var är vi?

Lycka till! / Filiokus

Bilagor

• S6301190.jpg
    S6301190.jpg
    99.7 KB · Visningar: 442
Hoppas att Tore ursäktar att jag lägger in nästa bild. Det var ju trots allt han som gjorde grovjobbet.

Det var nog Lars-Göran som gjorde värsta grovjobbet. Han hittade ju till rätt dal. Att stava rätt är stort att hitta rätt är större.
Denna bild tror jag mig dock ha bra koll på:
Grus- och steneländet där fotot är taget ligger nedanför Svenonius glaciär, östliga glaciärtungan. I bildens mitt tycker jag mig känna igen Goabrekbáktes mjukt rundade kulle och i bakgrunden ser vi Vallespiken.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.