Gissa position

Du får gärna lägga upp en ny bild om du vill. Annars fixar jag det i kväll.

/ F

Ok, då gör jag det. Vad ska vi annars göra i eftermiddag? :)

Var är vi nu?

DSC_1101.jpg

avslutat-1105

Avslutat
Är det i närheten av broarna på Padjelantaleden där Sjnjuvtjudisjåhkå rinner ihop med Sjpietjavjåhkå? Jag har för mig att de båda två har rätt djupa raviner.

Sjpietjav bakom till höger?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Är det i närheten av broarna på Padjelantaleden där Sjnjuvtjudisjåhkå rinner ihop med Sjpietjavjåhkå? Jag har för mig att de båda två har rätt djupa raviner.

Sjpietjav bakom till höger?

Helt rätt! Det är Sjpietjavjåhkkå en knapp kilometer uppströms sammanflödet med Sjnjuvtjudisjåhkå. Sjpietjavtjåkkå till höger. Bra jobbat Lars!

Claes var bara knappt 2 km fel med sin gissning. Och alla vi som varit vid båda gränsområdena till Sarek vet att terrängen är snarlik på båda ställena med sina avsatser och platåer.

Ok, läge för ny bild. Lars?

avslutat-1105

Avslutat
Det påminner lite om någon av småsjöarna som ligger lite bredvid leden när man kommer upp på fjället från Sitojaure på väg mot Saltoluokta.
Det är fel.

Sluttningen till vänster hör till en av landets mest beökta fjälltoppar. Om man stod på den lilla knölen till höger i bilden så tror jag att man skulle se en byggnad.

Påminner om Helags, som torde vara en av våra mest besökta toppar. Efter en närmare koll bland mina bilder måste så vara fallet. Bakom kullen ligger fjällstationen.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.