Nja, gaskas är det lulesamiska ordet för enbuske -- "mellan" heter gasska.
Jaha, där ser man. Min okunnighet är pinsam.
Men Gaskkasvágge i Kebnekaisefjällen då? Vad betyder gaskka?
Nja, gaskas är det lulesamiska ordet för enbuske -- "mellan" heter gasska.
Men Gaskkasvágge i Kebnekaisefjällen då? Vad betyder gaskka?
Härlig bild! Fattas bara Gandalf och några hobbitar på väg över snöfältet...
Höktopparna?
Calle
Vuojnespakte?
Nu blir jag väldigt osäker på vad berget jag tänker på egentligen heter, för jag har fått divergerande svar från olika håll (kartor, websidor). Jag syftar på berget mellan Spijka och Sarvatjåkkå, men heter det Vuojnespakte eller Vuojnestjåkka?
/ F
Hej!
Okej, då kan man ju försöka ringa in området en smula. Inte Höktopparna, men ändå så pass spetsig topp... Det skulle kunna innebära berg i närheten av Pårte- eller Sarektjåkkamassiven, där man också hittar sådana strimmiga klippor. Och västlig kam skulle kunna vara t ex Vuojnespakte? Så jag slänger in en chansning på det, då.
häpp / Filiokus
Favoritplatån och Knivtoppen?
Hej!
Snokade lite på nätet och hittade Axel Hambergs dagbok från sommaren 1896. Den sista juli besteg han två toppar: Låddepakte (som jag inte tror att det är på bilden) och "en hög, domformig, i sin öfre del med en karakteristisk snöstrimma försedd topp, hörande till Skuorkas fjälltrakt", som vars höjd uppskattades till 1900 möh. Då tycker jag det låter som Såbbetjåkkå, som idag anges till 1821 möh. Men jag har inga bildbevis, så den här gissningen är en ren skrivbordsprodukt.
häpp / Filiokus