Gissa position

Hej igen!

På sätt och vis var Thomas gissning inte så tokig. Helt rätt men ändå inte. Och berget på bild #3974 finns absolut i Sarek. Massivet reser sig mer än 1900 möh.

Kör på en liiiten stund till, så kommer det fler ledtrådar i bildform och kanske en och annan ordvits. :)

häpp / Filiokus

Hej igen!

På sätt och vis var Thomas gissning inte så tokig. Helt rätt men ändå inte. Och berget på bild #3974 finns absolut i Sarek. Massivet reser sig mer än 1900 möh.

Kör på en liiiten stund till, så kommer det fler ledtrådar i bildform och kanske en och annan ordvits. :)

häpp / Filiokus

Ha ha, det är Pastavagges östra inlopp!

Ruopsoktjåhkkå!

Ha ha, det är Pastavagges östra inlopp!

Ruopsoktjåhkkå!

Yes box, där satt den. :) Taget från västsluttningen av Ahkabakte (1361 m, nordost om Rinim). Lägg märke till att jag skrev att berget fanns i Sarek, men inget om var fotografen höll hus. Därtill tycker jag att Nilssa hade en viss poäng med sin gissning på Ruotesvagge, eftersom ruote också är en slags Pasta...

häpp / Filiokus

Senast ändrad:

Undrar hur länge den här tråden kommer att överleva. Vi närmar oss fyratusen inlägg så det mesta av svenska och svensk-norska fjällkedjan är väl avklarad nu eller?

Några har påpekat att det börjar bli för svåra bildgåtor. Dom har nog både rätt och fel.

/Hans

Tack Hans för att du tar upp en viktig aspekt på tråden!
En synpunkt här annars är själva idén om hur vi tittar.

Det intressanta med den här tråden är faktiskt att den förändras utifrån det. Dels att fler frågor ställs kring själva identifierandet utav en utlagd bild, men givetvis även att nu, fler frågor ställs om hur den utformas av oss som deltager.

Ett ‘schematiskt‘ tittande’ utifrån panorama bilden, dvs. ‘Utsikten ifrån en topp och ut mot ett landskap’ tror vi är enkel, detta tittande vill vi gärna gissa på i och med att ett sådant tittande kan erbjuda oss något att referera till- dvs. En annan topp, en jokk, en sjö eller något annat kategoriserat naturbegrepp. Där önskar vi att kunna minnas, referera eller identifiera.
Tvärt mot det tittandet, står det andra tittandet. Där det som då ska identifieras ter sig i princip omöjligt då vi inte finner några svar eller har någon begrepp om vad vi ska titta på. En sten, ett snöfält eller en slät bergsvägg.-
Vi säger då: ’Det har kan vi inte gissa på’ Det är ju bara en sten eller rentav en snöfläck..inget annat. Till och med bara dimma med inget på!

Det är alltså en gradskala detta, där de betydelsebärande elementen går ifrån att saknas till att de blir väldigt tydliga.
Fjällbilder skiljer sig inte ifrån andra bilder, och perceptionspsykologiska regler gäller således även för dessa.
I mitt arbete som polis och då förhörsledare har jag förundrats ofta över den mänskliga förmågan att minnas identifiera och göra skillnad, dels mellan begreppen: “identitet och individualitet” av ett objekt. ‘ Hade personen glasögon på sig eller var han rödhårig och hur vad han klädd- exempelvis. Det kanske sedan visar sig att det var pappan på bilden, och han bär alltid glasögon, men barnet som ska svara vet inte att pappans färg kallas rödhårig...

Vi identifierar dels med vårt seende men även utifrån det vi vet. OK!

Så till om tråden håller på att brista. Jag tror inte alls på det. Om dom som deltager är med och formar tråden utifrån deltagarnas egna förutsättningar kommer något sådant aldrig hända.
Som jag tidigare påpekat så ligger det lika mycket ansvar på den som lägger ut en bild som på den som gissar. Tänker man lite utifrån det perspektivet behöver inget gå snett här.
Avslutningsvis. Ovanliga bilder är oerhört intresseväckande och precis som Hans säger så ska man försöka se det här som något berikande, stimulerande. Människan är en nyfiken varelse.
Tänk bara på en sak här. Det är bilder vi tittar på! Vi är inte ute i naturen.

Yes box, där satt den. :) Taget från västsluttningen av Ahkabakte (1361 m, nordost om Rinim). Lägg märke till att jag skrev att berget fanns i Sarek, men inget om var fotografen höll hus. Därtill tycker jag att Nilssa hade en viss poäng med sin gissning på Ruotesvagge, eftersom ruote också är en slags Pasta...

häpp / Filiokus

Intressant fotoplats. Hur hade du tagit dig dit? Sitoätno ställer normalt till med en del problem.

Ok, var sitter den här pajsaren?

IMG_1658.jpg

HansP sa:
Varför har dom fel?
S.k. "svåra" bilder kräver mer tid och fler ledtrådar för att kunna lösas. Men tid har vi ju gott om! Dom här bildernas berättigande ligger ju i att man får se och inspireras av nya "okända" platser och färdmål lite på sidan om de stora farlederna, som man lägger in i sin "att-besöka-lista" inför kommande vandringar. Det här är ju den utbildande delen av tråden.

Finns det något kvar att gissa på?
Tror jag säkert. Alldeles nyligen hade Kalle B. en bild på en mycket tydlig topp i Tarfalavagge, en topp som tusentals vandrare gått förbi men inte kände igen på en gång, nästan alla har ju blicken riktad mot andra sidan dalen mot Kebnekaise och glaciärerna. Tidigare i höstas fanns en bild från Ladtjovagge (Filip) som tiotusentals vandrare passerat men det tog ett tag innan den avslöjades. Den här typen av luringar finns det säkert många varianter på.

Tack Hans för att du tar upp en viktig aspekt på tråden!
En synpunkt här annars är själva idén om hur vi tittar.

[...]

Så till om tråden håller på att brista. Jag tror inte alls på det. Om dom som deltager är med och formar tråden utifrån deltagarnas egna förutsättningar kommer något sådant aldrig hända.
Som jag tidigare påpekat så ligger det lika mycket ansvar på den som lägger ut en bild som på den som gissar. Tänker man lite utifrån det perspektivet behöver inget gå snett här.
Avslutningsvis. Ovanliga bilder är oerhört intresseväckande och precis som Hans säger så ska man försöka se det här som något berikande, stimulerande. Människan är en nyfiken varelse.
Tänk bara på en sak här. Det är bilder vi tittar på! Vi är inte ute i naturen.

Jag tror inte heller att tråden håller på att brista. Hans och Anders argument är övertygande.

Då det gäller nyrekrytering så tror jag det viktigaste är att vi visar hänsyn och intresse för andras gissningar, även om de från ett veteran-perspektiv kanske ter sig något märkliga. "Hur kan du gissa på Jämtland när det alldeles tydligt är Sarek-topografi?". Nej, jag tror på att använda felgissningar kreativt och använda dem för att skapa intresse för bilden, som en inledning till en ledtråd eller något. Som bilduppläggare är det ju dessutom ganska tråkigt när någon gissar rätt direkt.

Jag har varit med sedan trådens start men tror mig inte ha upplevt en sådan levande och inspirerande atmosfär i tråden som den som råder nu. Så för att travestera Mark Twain: "ryktena om trådens död är betydligt överdrivet".

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Intressant fotoplats. Hur hade du tagit dig dit? Sitoätno ställer normalt till med en del problem.

Ok, var sitter den här pajsaren?

Väldans osäker men kan det vara Kaskasavagges öppning mot Vistas som syns till vänster.

För övrigt skrev jag i en annan tråd att det hade blivit lite hög nivå i den här tråden. Det tycker jag fortfarande att det är, för mig. Men jag är inne och läser var och varannan dag, för helt plötsligt kan det ju dyka upp nåt jag känner igen! Jätteskoj och spännande.

Mvh
Peter

Väldans osäker men kan det vara Kaskasavagges öppning mot Vistas som syns till vänster.

För övrigt skrev jag i en annan tråd att det hade blivit lite hög nivå i den här tråden. Det tycker jag fortfarande att det är, för mig. Men jag är inne och läser var och varannan dag, för helt plötsligt kan det ju dyka upp nåt jag känner igen! Jätteskoj och spännande.

Mvh
Peter

Långt borta, men ändå nära ...

Hej!

Fru Kuhmunen i Rinim skjutsade mig över till andra sidan. Vandringen gick upp för branten vid länsstyrelsens stuga, runt Akabakte och genom Goudekvagge och därefter mellan Bivtjatjåhkå och Tjiraktjåhkkå, längs jokken mot Rasek och slutdestination i Saltoluokta. Det är nog ytterst sällan besökta trakter, så kändes det iallafall. Dimman högst upp bidrog väl till den ödsliga stämningen.

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301339.jpg
    S6301339.jpg
    48.7 KB · Visningar: 343
I så fall är det väl den västra öppningen istället. :)

Nej, det där är inte att betrakta som en seriös gissning. Ska se om jag kan knäcka nöten, men har inga uppslag än så länge.

/ F

Ja, Peters svar innehåller mycket substans...

Hej!

Fru Kuhmunen i Rinim skjutsade mig över till andra sidan. Vandringen gick upp för branten vid länsstyrelsens stuga, runt Akabakte och genom Goudekvagge och därefter mellan Bivtjatjåhkå och Tjiraktjåhkkå, längs jokken mot Rasek och slutdestination i Saltoluokta. Det är nog ytterst sällan besökta trakter, så kändes det iallafall. Dimman högst upp bidrog väl till den ödsliga stämningen.

häpp / Filiokus

Spännande. Ödsligheten är aldrig långt bort från allfartsvägarna.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.