Gissa position

Visst har ledtråden med meteorologiska mätinstrument att göra, men i den dal jag söker är de inte lika många som i Tarfalavagge. Och vi måste än längre norrut.

I så fall hamnar vi antingen i Rensjön eller Katterjåkk. Runt Rensjön finns väl knappast sådana berg som på bilden, så då återstår ju Katterjåkk. Och dalen skulle kanske vara Vassevaggi och fotoriktningen söderut? Jokken från höger kommer i sådana fall från Lairevagge.

häpp / Filiokus

Damn! Nu såg jag att Thure hann före!

I så fall hamnar vi antingen i Rensjön eller Katterjåkk. Runt Rensjön finns väl knappast sådana berg som på bilden, så då återstår ju Katterjåkk. Och dalen skulle kanske vara Vassevaggi och fotoriktningen söderut? Jokken från höger kommer i sådana fall från Lairevagge.

häpp / Filiokus

Damn! Nu såg jag att Thure hann före!

för tankarna till Katterjaure.

Thure

Jag inser att ledtråden kanske var lite väl långsökt, i alla fall ledde den till fel dal.

Här är en bild på det mätinstrument jag talar om, från den dal jag söker.
22907f59eaedbbc07e8e82ebb91afd79.jpg

Tack. För att få rätt även från andra .... så Nissonvággi. :)

Här en ny bild att gissa på.

Bilagor

• 5243905076_e6dbe16c67_b.jpg
    5243905076_e6dbe16c67_b.jpg
    81.5 KB · Visningar: 383

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det där stora blocket har jag aldrig sett, men jag har gått förbi Mårmastugan en gång.
Den där bergväggen i högerkanten påminner om sydsluttningen av höjden1667 väster om stugan, dvs vid Moarhmmabaktiglaciären.

/Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips