Gissa position

Fler block!

Vi kör en dubbel med två årstider:

gp87.jpg

gp88.jpg

Den övre stenen i vinterskrud ser ut som stenen ovanför Aktse på väg mot Skierfe.
På sommarstenen gissar jag Diggehajkgallo (Tiggehaika hetten den förut) på Kungsleden ovanför Kvikkjokk.

Den övre stenen i vinterskrud ser ut som stenen ovanför Aktse på väg mot Skierfe.

Det är inte Aktsegállo, Niostenen, som är utmärkt på kartan...
...men väl en annan sten lite högre upp i samma sluttning. Det finns fler också.

På sommarstenen gissar jag Diggehajkgallo (Tiggehaika hetten den förut) på Kungsleden ovanför Kvikkjokk.

Det här är dock en god bit ifrån.

Om man går västerut från Nikkaluokta, och sen går upp mot Tjeuralako följande stigen efter bron så ligger det ett rejält block i skogen en bit upp. Som jag minns det så ser det ut ungefär som "sommarstenen".

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kluriga stenar och det finns ett antal att välja bland...
Efter ledtrådarna och björkarnas storlek så fastnar jag för Tarradalen. Grundsten har skrivit om ett stenblock vid Såmmarlappa som ska ha nåt grottliknande, kan var det man ser så jag gissar på det.

Calle

Efter ledtrådarna och björkarnas storlek så fastnar jag för Tarradalen. Grundsten har skrivit om ett stenblock vid Såmmarlappa som ska ha nåt grottliknande, kan var det man ser så jag gissar på det.

Korrekt. Blocket och grottan återfinns alldeles invid Padjelantaleden någon km söder om Såmmarlappastugan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips