Gissa position

Hej!

Bra initiativ! Det måste vi hedra med en gissning. Den första impulsen jag fick var att det kändes som Alkavagge, och att svämkäglorna som anas till höger i bild hör till jokken som rinner i Akavagge. Vyn skulle således vara åt nordost, och bortom kröken åt vänster ligger Alkanjalme.

häpp / Filiokus

Intressant gissning. Det skulle därmed vara foten av Skårvatjåhkkå som vi ser till höger.

Men det är inte rätt. Vi befinner oss längre norrut.

Intressant gissning. Det skulle därmed vara foten av Skårvatjåhkkå som vi ser till höger.

Men det är inte rätt. Vi befinner oss längre norrut.

Då letar jag mig bara lite norrut och påstår att vi är i Guohpervagge och tittar ostsydost. Jokken vi ser till höger kommer från Vattendelarglaciären och vi ser Skårvatjåhkkå i fonden.

Det är intressant att våra U-dalar kan vara så förvillande lika bara topparna döljs i dimma. Både Alkavagge och Kuopervagge är goda gissningar.

Men vi har fortfarande inte hittat rätt. Vi måste än längre norrut. Jag kan bidra med en ledtråd också: SMHI.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Visst har ledtråden med meteorologiska mätinstrument att göra, men i den dal jag söker är de inte lika många som i Tarfalavagge. Och vi måste än längre norrut.

I så fall hamnar vi antingen i Rensjön eller Katterjåkk. Runt Rensjön finns väl knappast sådana berg som på bilden, så då återstår ju Katterjåkk. Och dalen skulle kanske vara Vassevaggi och fotoriktningen söderut? Jokken från höger kommer i sådana fall från Lairevagge.

häpp / Filiokus

Damn! Nu såg jag att Thure hann före!

I så fall hamnar vi antingen i Rensjön eller Katterjåkk. Runt Rensjön finns väl knappast sådana berg som på bilden, så då återstår ju Katterjåkk. Och dalen skulle kanske vara Vassevaggi och fotoriktningen söderut? Jokken från höger kommer i sådana fall från Lairevagge.

häpp / Filiokus

Damn! Nu såg jag att Thure hann före!

för tankarna till Katterjaure.

Thure

Jag inser att ledtråden kanske var lite väl långsökt, i alla fall ledde den till fel dal.

Här är en bild på det mätinstrument jag talar om, från den dal jag söker.
22907f59eaedbbc07e8e82ebb91afd79.jpg

mellpat

Avslutat
Tack. För att få rätt även från andra .... så Nissonvággi. :)

Här en ny bild att gissa på.

Bilagor

• 5243905076_e6dbe16c67_b.jpg
    5243905076_e6dbe16c67_b.jpg
    81.5 KB · Visningar: 394

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.