Gissa position

Vad gäller min bild är vi inte i närheten av Republiken...

Jag gissar att du hittade dälden öster om Varvvekjåhkå strax innan sammanflödet med Vistekjåhkå.

När det gäller den här tråden så tycker jag att det är något av det absolut bästa på utsidan även om jag antingen inte har en susning om vad fotot föreställer eller så är jag för sent ute när det är för "enkla" foton. :)

Ja, den här tråden är en riktig kulturgärning.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Vi är alltså inte på kartblad BD10. Kan det vara BD6?

Varken BD9 eller BD10 alltså. Då förflyttar vi oss till BD6 istället. Men geologin får mig att tro på ett relativt västligt läge. Kan vi vara i närheten av Unna Allakas? Jag gissar på att vi blickar nordväst från västra delen av Skángalanjávri.

Nu när Thomas är nästan rätt så är det väl bara komma med detaljer i närheten.
Jag tror vi är i samma vattendrag, men halvvägs mellan Skangalnjavri och Snarapjavri.

/Hans

Nu kommer vi nog inte längre. Bilden visar den lilla dalkjusan (härligt ord) genast norr om Ruovssuk 1145. Jokken är alltså Ruovssokjohka och vi befinner oss på det flackare partiet innan den bildar en ravin ner mot lederna. Höjden till vänster i bakgrunden är den där riksröse 263A står.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.