Gissa position

Naturligtvis ska tråden flyta. Men samtidigt är det inget vidare om det slarvas med namngivelser. Att gissa på just glaciärsjöar är ju en hel vetenskap i sig eftersom det uppkommer nya och en del inga namn har. Men dom i Tarfala har ju sina namn. Tittar du på den mer detaljerade Högfjällskartan över Keb finns ju sjöarnas namn med där.

Namnen på de här sjöarna är ju på nått vis givna. Det finns faktiskt andra som är mera beroende av just rätt namn på dom små sjöarna, Forskare vid Tarfala måste ju veta vilken sjö dom ska bege sig till för att mäta nått, osv. Fjällräddning måste ju i sin tur veta var vid vilken sjö någon förolyckats..

Vi vandrare tycker väl det är bara kul och intressant att kolla bild och bara rakt ut i luften gissa, men om inte gissandet ska förflackas och nivelleras, så måste ju det på nått vis rimligt vara rätt sjö man gissar på.

Det är därför det i min mening åligger även den som lägger ut en bild här att säkert veta vad för namn platsen må ha.

Just i och med att Tarfala har sin glaciologiska historia har ju sjöarna där namngivits.
Kollar du din egen grafiska beskrivning här och jämför med Högfjällskartan ser du ju att sjöarna är stadda i förändring. Dom blir fler, dom ändrar form, och i viss mån även storlek.

Själv tycker jag det är otroligt kul med dom som gissar rätt. Ännu mer roligare är det när folk vet nått om vad dom lägger ut för bild.

Det vore väl förfärligt om vi satt med odetaljerade kartor? Eller kartor utan namn? Kanske skulle det då bli enklare att gissa, man kunde ju då döpa om berg och sjöar efter behag.
På gamla Generalstabskartan över Sarek fanns inte ens Mikkaglaciären med. Folk vandrade ändå och var tydligen lyckliga även då.

Bilagor

• ä (2).jpg
    ä (2).jpg
    58 KB · Visningar: 878
Hej!

Det här är det tretusentrehundranittiotredje inlägget på tråden. En av de saker som har gjort att tråden lever fortfarande flera år efter det att den startade är att det handlar om riktig infotainment, dvs underhållning och kunskapsbildning på samma gång. Jag har med stort nöje följt aktiviteterna här även då bilderna handlat om trakter jag ännu inte har besökt. Man lär sig alltid någonting nytt, får nya tips om ställen värda ett besök (som den vackra playan norr om Sulitelma för några bilder sedan) och jag har även fått upp ögonen för andra aspekter av fjällturismen än bara vandringen och bergstopparna i sig. Geologi är ett sådant exempel, och där har t ex Anders kommit med många intressanta pusselbitar: hans strategi att studera bergarterna för att göra en första grovpositionering är informativ och intresseväckande.

Jag har aldrig gjort anspråk på att kunna allt, och hur skulle man kunna det? Tack-och-lov för det, för då skulle tråden vara död för länge sedan. Och även idag har jag fått lära mig något som jag inte kände till: att de små sjöarna i Tarfaladalen har (om än svenska och sannolikt förhållandevis nya) namn. Och det är ju det som är tjusningen med hela grejen, att se något man inte har sett, att få reda på något man inte visste, eller åka till en plats man inte kände till.

Så till nästa bild. Antagligen inte så välbesökt ställe. Jag var iallafall mol allena där uppe.

häpp / Filiokus

Ok, nu såg jag att det redan kommit upp en annan bild. Men vi kör väl parallellslalom ett tag, då...? :)

Bilagor

• S6301969.jpg
    S6301969.jpg
    95.2 KB · Visningar: 375

mellpat

Avslutat
Det här kanske är en hejvild gissning, men skulle det kunna röra sig om Gaskkasbáktis berömda(?) nordvägg, med den nyss nämnda av en ändmorän gömda glaciärsjön som skymtar i förgrunden...?

Så är det ... förstabestigen av Sten Brander och Gunnar Finn (KAP-kökets konstruktör) i augusti 1953. Två ytterligare bilder som visar glaciärsjön här, tagna i början av juli 1969.

Bilagor

• gissa4.jpg
    gissa4.jpg
    68.1 KB · Visningar: 384
  • gissa5.jpg
    gissa5.jpg
    56.8 KB · Visningar: 400
Filip
Håller fullständigt med dej om den här trådens förträfflighet. Läras, lära ut och inspireras (nu vet jag vars Anders kommer att bada nästa sommar, han får antagligen göra det i lugn och ro, där blir man inte störd).
Jag har i "pipen" nästan samma motiv som du, dock från en lägre del av fjället eftersom jag inte orkade upp på toppen där du varit, men jag avslöjar ingenting för jag är av naturliga skäl lika nyfiken som du hur den här gåtan kommer att nystas upp.
Där allför få som har satsat på att ha denna vy på näthinnan.

/Hans

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag flyttar min utgångspunkt några kilometer söderut och hamnar i passet öster om Liddubakti 1759 på cirka 1540 meters höjd. Det ser ut som Kaitumsjöarna som drar iväg mot vänster.

Visst är det Kaitumsjöarna som anas i bakgrunden. Men den föreslagna platsen för själva fotograferingen är inte korrekt, även om förflyttningen söderut från Singitjåkka var helt adekvat i sammanhanget. Liddupaktes ostsida är en relativt "slät" matta med lösa stenblock, inte en dramatiskt lodrät klippa som på bilden.

/ F

Visst är det Kaitumsjöarna som anas i bakgrunden. Men den föreslagna platsen för själva fotograferingen är inte korrekt, även om förflyttningen söderut från Singitjåkka var helt adekvat i sammanhanget. Liddupaktes ostsida är en relativt "slät" matta med lösa stenblock, inte en dramatiskt lodrät klippa som på bilden.

/ F

Då försöker jag med med att flytta fotoplatsen 2 kilometer åt nordost och hamnar då på Skarttoaivi 1744 i stället.
Jag måste nog investera i en BD8. Det är jobbigt i längden med Lantmäteriets gratistjänst på webben.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.