Gissa position

Norra Kaskasapakteglaciären?

I Kaskasavagge finns en uttalad änd/sidomorän med en tjärn på insidan. Skulle det kunna vara där?

Thure

I Kaskasavagge finns en uttalad änd/sidomorän med en tjärn på insidan. Skulle det kunna vara där?

Thure

Hej!

Enligt vad Grundsten skriver i Vandra Kungsleden, Kebnekaise, så ska den tjärnen du menar vara väl värd ett besök. Tydligen ska den vara skymd från det normala vandringsstråket genom Kaskasavagge, så man måste ta sig över ändmoränen för att se sjön. Men det är inte den platsen jag söker.

... och den käcka vandringsmelodin börjar med textraden "Röda stugor tåga vi förbi, glatt kring nejden hörs vår melodi". Var är vi?

/ F

Röda

stugor finns vid glaciologiska stationen i Tarfala. Kanske är bilden tagen strax söder därom på ostsidan av Tarfalavagge mot storglaciären?

Thure

Området där är ju så känt och undersökt.
Det är ju genom kartans namn och dom ideer som forskare, klättrare och främst glaciologer har, som gett dessa vattensamlingar namn i runtom Tarfala, nya som gamla.
Vi har därför namn som: Lillsjön, Isfallssjön, Grönsjön, Frontsjön, osv.
Isarna smälter ju och nya sjöar , dom som redan finns och dom som kommer att bildas, väntar på nya namn.
Det finns dock en liten sjö nedanför Kaskatjåkkas södra glaciär. Den är ‘relativt ny’ som jag fattat det. Den har inget namn.

‘So dear folks.’.Vilka namn som får plats på en karta är en hel vetenskap.
Hur då gissa? Är det namnet du är ute efter här? Det kan bli till en hel del ‘komplikationer’ här med gissningar.
En som utrett sånt här på ett grundligt uttömmande och bildat sätt är ju LRC. Kanske kan han nånstans ge kunskap till detta.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
stugor finns vid glaciologiska stationen i Tarfala. Kanske är bilden tagen strax söder därom på ostsidan av Tarfalavagge mot storglaciären?

Thure

Gissningsbilden är alltså tagen vid den uppdämda sjön nedanför Isfallsglaciären i Tarfaladalen.

Thure är så nära det går att komma utan att vara helt korrekt. Men vi köper det och ser fram emot nästa bild.

häpp / Filiokus

inget slarv i tråden..

Det korrekta namnet måste ju finnas och syftningen med platsen måste väl vara med?
Det åligger väl både den som lägger in bilden att dels veta vad platsen är/heter och dessutom då, den som gissar att ge ett vedertaget namn?
Vilken sjö menar du då? Frontsjön? Eller någon av de andra?

Hej!

Det kändes inte som att det var någon idé att ställa ytterligare frågor om sjöns position. Hade jag svarat Thure att "det är nästan rätt, men några hundra meter för långt söderut" är ju svårt att inte samtidigt leverera svaret, eller hur?

Huruvida den lilla sjön har ett av geologer eller vandrare givet och vedertaget namn låter jag vara osagt. Kanske någon som är bättre informerad än jag kan svara på det? Jag bifogar en liten illustration: pilen pekar på aktuell sjö, vid pilens spets är fotografens placering, och pilens riktning sammanfaller med fotografiets.

häpp / Filiokus

Bilagor

• Tarfala.jpg
    Tarfala.jpg
    32.9 KB · Visningar: 409
#3389 Plats?

Svårt att leta fram bilder som jag ännu inte använt i den här tråden.

Den här tror jag inte jag lagt ut tidigare.

Thure

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    70 KB · Visningar: 395
Hej!

Kan det vara så lurigt att vi bara har förflyttat oss 25 km, till Nikkaluokta? Alltså att toppen till vänster är Karmaspakte och ravinen till höger är Cievrragorsa?

häpp / F

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.