Gissa position

Om det är så nära så får vi väl förflytta oss en liten bit. Du står på Tubbeke och fotar västerut över Littekendurre och den sydligaste utlöparen på Östra bunnerstöten.

Puh ! det var en seglivad hare.
Nu överlåter jag åt andra att fortsätta, kommer att vara internetlös en vecka.

Tar tillfället

och lägger in en bild som förhoppningsvis inte är alltför enkel även om ni får ledtråden att Claes Grundsten tipsat om denna plats i en av sina böcker.

Flera ledtrådar och bilder kan följa om ni börjar gissa.

Thure

Bilagor

• quiz.JPG
    quiz.JPG
    29.4 KB · Visningar: 364
Här

en bild från samma ställe.

Vad syns på bilden? Ett av terrängföremålen är exempel på en företeelse som enligt uppgift bara finns på ett ställe i Sverige.

Thure

Bilagor

• quiz2.JPG
    quiz2.JPG
    20.1 KB · Visningar: 355
Någon ska väl vara först att gissa.
Vattendelarglaciären är väl ganska unik? Kortet taget mot nordost. Toppar i Sarekmassivet i bakgrunden.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

Jag tror att det är samma ställe som figurerar i bild #2439, som jag själv lade upp och Paerl knäckte. Det är platsen med en blockglaciär, i dalen norr om Sälkamassivet. Det känns rimligt, med referensen till Grundsten och att den "bulliga" profilen på berget söder om (till höger om på bild #2439) Tjäktjatjåkka återkommer i bakgrunden Thures andra bild.

Om det nu är rätt ställe, så överlåter jag åt någon annan att lägga upp en ny bild, eftersom jag helt enkelt har nästan slut på bilder lämpliga för gissningslekar.

häpp / Filiokus

Hej!

Jag gör väl ett försök ändå och lägger den här gången upp en rebus istället för en bild. Lycka till.

häpp / Filiokus

... eller så struntar vi i det här och någon annan lägger upp en riktig bild istället! Jag har typ slut på mina bilder, så det är fritt fram att hugga!

Bilagor

• gissa position.jpg
    gissa position.jpg
    15.5 KB · Visningar: 458

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.