Gissa position

citat: men det solbelysta fjället till höger i bakgrunden på bild 1 inlägg #2531 är Guobircokka

Jag blir lite konfunderad över ditt svar Thure, Filips förslag verkar vara helt rätt eftersom Guobircokka borde vara skymt från den platsen

Kanske

håller du med mig när du tittar på den här bilden tagen från Sälkastugorna i sydsydostlig bildriktning. Det högra fjället hävdar jag även här är Guobircokka.

Thure

Bilagor

• salka.jpeg
    salka.jpeg
    76.3 KB · Visningar: 410
Tycker att

det finns vissa likheter med Kaskasavagge i Kebnekaisefjällen men får det inte att stämma med de bilder jag har tillgängliga.

Thure

håller du med mig när du tittar på den här bilden tagen från Sälkastugorna i sydsydostlig bildriktning. Det högra fjället hävdar jag även här är Guobircokka.

Thure

Hej!

Hmmm, i vänsterkant i den tredje bilden, tagen vid Sälkastugorna, syns västra sidan av Gaskasnjunji, det berget som ligger "rakt upp" från bastun räknat. Det känner jag mig bra säker på. Och då borde ju nästa berg från vänster räknat vara Tuolpanjunjetjåkka. Jag tror att Koupertjåkka är i stort sett dolt av Tuolpanjunjetjåkka från Sälkastugorna räknat, och då borde man ju verkligen inte kunna se Koupertjåkka från platsen vid Kaskasavagges mynning.

Men det finns viktigare saker än att "bråka" om det här. Som att gissa på Efreds bild, t ex (fast jag behöver nog en ledtråd innan jag vågar gissa). Tycker ni också att vinterbilder är mycket svårare?

häpp / Filiokus

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Namnförbistring

Tyvärr, Thure, men jag måste ge de andra rätt här. Sälkabilden visar Gaskkasvággis mynning, där den södra väggen utgörs av Duolbanjunečohkka. Guobirčohkka är Giebmegáisi-massivets västraste utlöpare och befinner sig längre söderut. Dess kamlinje är dessutom betydligt flackare.

(Sedan skall det nämnas att namnen i området, oavsett ortografi, flyttats runt en del sedan man började göra kartor. Till exempel kallades vid ett tillfälle det nuvarande Duolbanjunečohkka för "Kuohpirtjåkko" och med tanke på formen på det nuvarande Guobirčohkka kan kanske "flack-utlöpare-fjället" synas mer passande. Dagens kartors namn är dock bekräftade i fält i flera omgångar.)

De namn jag använder

här har jag tagit från kartan på www.gis.lst.se

och jag är hyfsat säker på att Kaskasavagges mynning i Tjätkavagge ligger "hitom" den mörkare fjällväggen till vänster i bilden inlägg #2531

Vill man vara säker får man kanske dra syftlinjer utifrån bastuns och övriga byggnaders placering i bilden från Sälkastugorna.

Skall man bedömma vilka fjäll som är skymda från en speciell punkt måste man ta hänsyn till höjdkurvorna.

Thure

Som bevisföremål C lägger jag fram detta panorama.

Det är taget strax norr om Sälka och visar ingångarna till alla tre dalarna i följd till vänster: Gaskkasvággi, Guobirvággi och Siŋŋivággi. Döm själv. :)

Svårt

att bevisa med bilder om man inte vet exakt var de är tagna respektive i vilken rikning de är tagna.

Försökte komma till klarhet med Google Earth där man kan tilta bilden och se panoramor från olika vinklar och blev då mer benägen att tro att du har rätt Kalle men jag är fortfarande litet osäker. Filip och Hans har ju också samma uppfattning som du.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.