Gissa position

dåligt beträffande om jag postat den här bilden tidigare.

Vad ser vi i bild # 1999 och var är fotografen placerad?

Thure
Vild gissning: Mot Stora Ulvåfjället från nånstans väster om Storulvån i sluttningarna mot Getryggen.
Varför? Sluttningen mot Ulvåfjället ser på kartan ut att vara rätt småkuperad ut, kanske är det de vackra åsarna på kors och tvärs vi ser?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Oj, tvåtusen inlägg! Jag minns då larsl tog första stapplande steget och lade upp en bild på Sourva. Tänk vad tiden har gått och vad många bilder det gissats på sedan dess. Det är nästan så att jag fäller en tår.

Men jag föreslår att vi firar detta jubileum med denna bild:
IMG_1274.jpg
Vad ser vi, var är vi?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Allt beror på inlevelseförmågan.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.
 
...även så då kallad: Ålmåjtjåkkå.
Fast det namnet står tyvärr ej heller längre på kartor.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.

Helt rätt. Visst står jag på leden ovanför Sorjoshyttan, som denna junidag ännu inte hade öppnat. Jag hade just passerat ett par färska järvspår och trots ensamheten (eller kanske tack vare) var humöret på topp.

Apropå Blåmannen, Svante Lundgren har skrivit fint om toppen i sin Sulitelma-essä i boken "Padjelanta". Har för mig att Svante och sonen korsar Sårjosjaure i gummibåt.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.