Gissa position

dåligt beträffande om jag postat den här bilden tidigare.

Vad ser vi i bild # 1999 och var är fotografen placerad?

Thure
Vild gissning: Mot Stora Ulvåfjället från nånstans väster om Storulvån i sluttningarna mot Getryggen.
Varför? Sluttningen mot Ulvåfjället ser på kartan ut att vara rätt småkuperad ut, kanske är det de vackra åsarna på kors och tvärs vi ser?

Oj, tvåtusen inlägg! Jag minns då larsl tog första stapplande steget och lade upp en bild på Sourva. Tänk vad tiden har gått och vad många bilder det gissats på sedan dess. Det är nästan så att jag fäller en tår.

Men jag föreslår att vi firar detta jubileum med denna bild:
IMG_1274.jpg
Vad ser vi, var är vi?

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Allt beror på inlevelseförmågan.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.

...även så då kallad: Ålmåjtjåkkå.
Fast det namnet står tyvärr ej heller längre på kartor.

Ja det är det denna tråd handlar om. Inlevelseförmåga och identifikation. Mest kul är den, när fjäll läggs in som påminner om 'något annat fjäll', och man villar bort sig i igenkänningens värld.

Jag tycker jag med att det såg ut som ‘Sälka’ och börjar någon då prata om ‘det‘, då är förvillelserna nära.

Bilden är ju Siergatjåkkå. Den har på äldre kartor kallats ‘Blåmannen‘--Klumpen bredvid Ålmåjekna
Det är alltså toppen 1663. (Den med RR 240A).
Du står nånstans på leden inne i Norge ovanför Sorjoshyttan och plåtar nordnordost uppåt.

Helt rätt. Visst står jag på leden ovanför Sorjoshyttan, som denna junidag ännu inte hade öppnat. Jag hade just passerat ett par färska järvspår och trots ensamheten (eller kanske tack vare) var humöret på topp.

Apropå Blåmannen, Svante Lundgren har skrivit fint om toppen i sin Sulitelma-essä i boken "Padjelanta". Har för mig att Svante och sonen korsar Sårjosjaure i gummibåt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.