Gissa position

Jo, det stämmer till fullo. Kanonfina tältplatser strax nedanför dalmynningen däruppe.

Här finns en bild på hela panoramat, tagen för ett par veckor sedan.

Haha, ursäkta att jag stjäl lite tråd här men jag har ett snarlikt panorama från ifjol, dock med lite sämre väder. Vi måste ha stått högst femtio meter ifrån varandra, du lite högre upp och mer åt väster. :)

http://www.nolbykullen.se/hike/alpan.html

PS. Snyggt skript och framförallt snygg bild!

Jo, det är en ganska naturlig 'fotoplats' det där. Jag fortsatte västerut efteråt så bilden är tagen precis efter att jag rundat åsen som sticker ut från Siellacohkka.

Lite mer ledtråd till min bild ovan: Glaciären till höger i bilden ovan har namn från den kända utsiktstoppen snett till vänster bakom fotografen. Här kommer också en bild tagen i samma dal från andra hållet med nämnda utsiktstopp till höger, passpunkten är densamma i båda bilderna (till vänster i första bilden, i mitten i andra bilden):

Bilagor

• mer_grus.jpg
    mer_grus.jpg
    30.9 KB · Visningar: 438
Inget svar eller nya ledtrådar på 4 dagar, då postar jag en ny gissningsbild. Vad är detta för en liten dalgång?

Bilagor

• Gissningsbild.jpg
    Gissningsbild.jpg
    136.2 KB · Visningar: 389

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Är inte så hemma i de sydligare fjällen, men det där ser ut som Grövelsjön?

Vad gäller min förra bild så var den tagen uppe i Nijákvágge vid sjön 1244.

Någon annan får gärna bidra med en ny bild.

Bilder i dimma är väldigt poppis...

Först trodde jag det var i mynningen utav Alkavagge mot stora utsikten där...Sedan trodde jag av ‘dimman’ att det i stället måste vara gräsplanen I Koupervagge (där vid Kaskaråvtatj & Alemus’)..Men när jag tittar närmare så ser jag att sånna’ där präktiga enebuskar.. inte nog står att skåda där.. Så jag gissar på nått obskyrt ställe.. förmodligen i Jämtland..
(Hade det varit snö så kanske det gått. Jag är inte riktigt hemma i dom där trakterna på somrarna...Månne är det Oviksfjällen, va?)

Angående ‘paerl’s Niakvagge bild här tidigare så var depå tok för svår.. Vilka har överhuvudtaget vinglat runt där på dom där stenmassorna. i den där dalen med en blick lyftad ifrån marken..Själv tyckte jag att det mer såg ut som 'nått ifrån Norge'.. När jag sedan kollar gamla diabilder ja då ser jag en liknande...just då ifrån Niaks sluttning. Men den var så dimmig att det lika gärna kunde varit tagen under vattnet..

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.