Gissa position

avslutat-1105

Avslutat
Ingen som har rört sig i västra Arjeplogsfjällen?

De senaste bildledtrådarna visar en ko, en otrevlig spionmyndighet på Ekerö och två kraftigt överviktiga personer. Alltså MU + FRA + TJOCKA, eller med en smärre omskrivning, Muvračåkka. Sjön är då naturligtvis Iggesjávrre. Bilden är tagen på väg uppför branten till norra änden av Säjtvágge.

Argalaičåkka är visserligen den högsta toppen i det här submassivet, men den syns inte från den här vinkeln.

avslutat-1105

Avslutat
En bild till då. Vilken håla sitter jag och dinglar med benen över?

Bilagor

• 100_0869s.jpg
    100_0869s.jpg
    115.1 KB · Visningar: 694
Ingen som har rört sig i västra Arjeplogsfjällen?

De senaste bildledtrådarna visar en ko, en otrevlig spionmyndighet på Ekerö och två kraftigt överviktiga personer. Alltså MU + FRA + TJOCKA, eller med en smärre omskrivning, Muvračåkka. Sjön är då naturligtvis Iggesjávrre. Bilden är tagen på väg uppför branten till norra änden av Säjtvágge.

Argalaičåkka är visserligen den högsta toppen i det här submassivet, men den syns inte från den här vinkeln.

Naturligtvis var det Ikesjaure,
Vad dumt av mig att inte känna igen detta.
När bilden på kon dök upp började jag tänka på Koskullskulle:)
Skämt åsido..
Är det sån där kalk-dolin du sitter på? Jag tycker det är dolomitmarmor i block...
Jag tror det.. Och då gissar jag på: slänten på Låptåtjåkko ovanför Tarradalen?
Annars nått obskyrt ställe borta nere vid Ältsvattnet typ: Giengejaure?

Här bild ifrån Ikesjaure mot Stour Jervas

Bilagor

• Tältplats Ikesjaure 2.JPG
    Tältplats Ikesjaure 2.JPG
    40 KB · Visningar: 1,124

avslutat-1105

Avslutat
Jag vet tyvärr inte vad det är för bergart. Det är inte i Tarradalen och inte heller vid Ältsvattnet (fast inte alltför många dagsmarscher bort).

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Var?

Padjelanta är stort... Så det är inte lätt minsann att gissa på denna bild.
Jag kan ge någon kunnig person ledtråd, med denna rara blomma.:)
Men om man rätt ska placera platsen så kollar man den taggiga kedjan av toppar i bakgrunden.. Vad ser vi till vänster? Jo: Niak och längre bort topparna vid Sarves’.. Om man då tar linje ifrån detta och drar.. var hamnar man då...

Bilagor

• narv.jpg
    narv.jpg
    97.8 KB · Visningar: 425
Man måste lite längre bort för att hitta Grusnarv. Antingen runt Sállohávre-Slahpejávrre eller söder om Virihávrre. Jag tror att du stod på Ábmelvárásj strax norr om Sállohávrre.

Rätt!

Man måste lite längre bort för att hitta Grusnarv. Antingen runt Sállohávre-Slahpejávrre eller söder om Virihávrre. Jag tror att du stod på Ábmelvárásj strax norr om Sállohávrre.
Ja visst, det är Ampelvaratj.
Du är väldigt duktig du ‘paerl’ på Norra Padjelanta. Säkert bäst här.

Som sagt man måste liksom kolla lite bakgrunden och se hur topparna ligger i Sarek-kedjan i fonden för att placera sig i dom här Padjelanta-vyerna.. Det kan ju lätt bli någon gräsvål i största allmänhet och bara någon kulle. Men som sagt du verkar observant..
Dom här serpentinklackarna får man ju kolla efter på färgen. (dom är ju lite grisskära) syns i väntra hörnet. På bilden.

Jo då.. Annars finns denna sällsynta Grusnarv finns ju på ‘Unna Turki’ bortom Virihaure vid den beryktade Tjukijåkko-jokken’ (Den som man inte numera kommer över). Andra sånna där bergsknallar är ju dom där ryggarna mellan Njåmmeljaure och Slappojaure uppe där i obygderna som du nämnde.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.