Gissa position

Var?

Padjelanta är stort... Så det är inte lätt minsann att gissa på denna bild.
Jag kan ge någon kunnig person ledtråd, med denna rara blomma.:)
Men om man rätt ska placera platsen så kollar man den taggiga kedjan av toppar i bakgrunden.. Vad ser vi till vänster? Jo: Niak och längre bort topparna vid Sarves’.. Om man då tar linje ifrån detta och drar.. var hamnar man då...
 

Bilagor

  • narv.jpg
    narv.jpg
    97.8 KB · Visningar: 334
Man måste lite längre bort för att hitta Grusnarv. Antingen runt Sállohávre-Slahpejávrre eller söder om Virihávrre. Jag tror att du stod på Ábmelvárásj strax norr om Sállohávrre.
 
Rätt!

Man måste lite längre bort för att hitta Grusnarv. Antingen runt Sállohávre-Slahpejávrre eller söder om Virihávrre. Jag tror att du stod på Ábmelvárásj strax norr om Sállohávrre.
Ja visst, det är Ampelvaratj.
Du är väldigt duktig du ‘paerl’ på Norra Padjelanta. Säkert bäst här.

Som sagt man måste liksom kolla lite bakgrunden och se hur topparna ligger i Sarek-kedjan i fonden för att placera sig i dom här Padjelanta-vyerna.. Det kan ju lätt bli någon gräsvål i största allmänhet och bara någon kulle. Men som sagt du verkar observant..
Dom här serpentinklackarna får man ju kolla efter på färgen. (dom är ju lite grisskära) syns i väntra hörnet. På bilden.

Jo då.. Annars finns denna sällsynta Grusnarv finns ju på ‘Unna Turki’ bortom Virihaure vid den beryktade Tjukijåkko-jokken’ (Den som man inte numera kommer över). Andra sånna där bergsknallar är ju dom där ryggarna mellan Njåmmeljaure och Slappojaure uppe där i obygderna som du nämnde.
 
Det är ju kul att sitta och klura på sånt här. Den här tog jag helt på blomman, vars utbredning finns väl beskriven i Grundstens böcker. När jag såg bilden igår så trodde jag mer på området Abisko-UnnaAllakas någonstans, men fick det inte att passa in. Annars tycker jag ofta att man hamnar i man antingen känner igen sig direkt - eller inte har en chans...

Här kommer hur som helst en bild till som borde vara något enklare:
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    43.7 KB · Visningar: 302
Alep Viellávárri längst till vänster och så Aliseatnus dalgång (den som går i öst-västlig riktning) nedanför. Är bilden tagen uppifrån Siellavaggi?
 
Jo, det stämmer till fullo. Kanonfina tältplatser strax nedanför dalmynningen däruppe.

Här finns en bild på hela panoramat, tagen för ett par veckor sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.