Gissa position

Det var visst svårt, eller så är det "lågsäsong" för sådana här övningar nu, så här kommer svaret. :)

Bilden är tagen rakt västerut från toppen av Hovdehögen (Skaanhkanjuenie), d.v.s. över skogslandet mot Anarisfjällen. Den tydligt avtecknade sjön på mellandistans är Stortjärnen. Har ränt mycket på skidor där i krokarna i yngre år.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var visst svårt, eller så är det "lågsäsong" för sådana här övningar nu, så här kommer svaret. :)

Bilden är tagen rakt västerut från toppen av Hovdehögen (Skaanhkanjuenie), d.v.s. över skogslandet mot Anarisfjällen. Den tydligt avtecknade sjön på mellandistans är Stortjärnen. Har ränt mycket på skidor där i krokarna i yngre år.

Är det inte Lapplandsfjällen så är i alla fall jag akterseglad.

Det borde snarare vara högsäsong nu för bildlekar av det här slaget. För att bevisa detta kastar jag in en ny bild. Att det rör sig om Lapplandsfjällen kan ni kanske lista er till från det jag skrivit ovan.

83782df850427a8b57063aa8931b3bfe.jpg

Var är denna bild fotograferad?

På väg uppför Vierranvárris sydsluttning längs Västra leden. Fjället till höger heter numera bara 1614, men kallades förr för "Singipakte". I bakgrunden Siŋŋičohkka med sin markerade nisch.

Äsch, fel sluttning -- och för sent... ;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips