Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fanken också, det var ju precis vad jag skulle säga! Men då får jag i alla fall namnge fjället: Unna Visttasčohkka. (Jag tyckte också jag kände igen toppen i bakgrunden och "räknade baklänges"...)
Bild nummer två föreställer Moskkumoarhmá från Vistasdalens norra ände.
Strax till höger om mig utanför bild har jag en storvägg, nämligen obestigna NV-väggen på Sielmatjåkka N-topp ("Järntoppen"). Det branta till vänster är en del av ryggen ("Piggkammen") som leder upp till Påssustjåkka sydtopp.
Jag tog den mer på Visttascohkka, har aldrig varit så högt upp i det området att jag kunnat se Kåtotjåkka från den här vinkeln.
Här kommer en bild till. Minst tre sjöar skymtar på bilden och ytterligare två finns nere i dalen på högra halvan av bilden.
Lite större variant kan klickas fram här om ni tycker att den bifogade är för liten
(klicka en gång till på sidan som länken leder till så får ni bilden i fullstorlek) http://www.panoramio.com/photo/15915299
Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?
Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?
Nej, men skulle jag vända blicken åt motsatt rikting så är det kanske möjligt att jag skulle se den på ungefär det avståndet (om jag var lite högre upp och inga andra toppar råkade komma emellan, just härifrån skulle jag bara se en svagt sluttande uppförsbacke!).
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar