Gissa position

mellpat

Avslutat
Så är det. Den senaste bilden togs då jag var på väg (2003) från Alesjaure till Mårmastugan via det höga passet närmast norr om Mårmapakte. "Blockbilden" togs på återvägen från Vistasstugan, någon av de sista dagarna i april den snöfattiga vintern.

Så är det. Den senaste bilden togs då jag var på väg (2003) från Alesjaure till Mårmastugan via det höga passet närmast norr om Mårmapakte.

Nu är det ju extra svårt med topparnas namn i just Mårmaområdet, men är det alltså passet mellan 1888 och 1821 du menar, med "landning" högst upp på Moarhmmábáktiglaciären? Det ser tokbrant ut både på kartan och i verkligheten (längst till vänster i bild; klicka för större):

Moarhmmáčahca framstår däremot som en barnlek från det perspektivet (bilden tagen från topp 1810).

Nåväl, vad är det som höjer sig ur dimman här?

gp40.jpg

mellpat

Avslutat
Nej, menade passet närmast nordost om topp 1821 - som jag såg som en förtopp till Mårmapakte. Det passet (mitt i din bild) är också ganska brant, dvs. brantare än det ser ut här.

På din senaste bild gissar jag på Räitatjåkko.

Nej, menade passet närmast nordost om topp 1821 - som jag såg som en förtopp till Mårmapakte. Det passet (mitt i din bild) är också ganska brant, dvs. brantare än det ser ut här.

Det verkade troligare, ja. :)
Kanske är det det passet som borde kallas "Mårmapasset" istället, speciellt med tanke på namnet (čahca = "fjällpass"); klättringen över Ruomasčorru är väl snarare en kambestigning än en riktig passpassage.

På din senaste bild gissar jag på Räitatjåkko.

Nej ,nu har vi lämnat såväl Vistasnejderna som BD6:an...

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.