Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Ännu? Det är ju föreslaget att utvidga nationalparken med Rapadeltat och Tjuoldavágge, men där finns väl inga så spektakulära toppar?Toppen ligger inte inom Sareks gränser -- ännu...
Ah, Tjuollda alltså? Jag förirrade mig på kartan och fick för mig att Darregájssemassivet, Låptåtjåhkkå och Tjuollda redan låg i Padjelanta nationalpark (det trodde jag t.o.m. när jag var där förra sommaren), men nu ser jag ju att det inte stämmer - det området verkar inte ha någon skyddsstatus alls just nu. Och kartan på den här remissen från Naturvårdsverket visar ju tydligt att Låptåtjåhkkå, Tjuollda och en bit av Darregájssemassivet norr om Vállevágge ingår i utvidgningsförslaget. Antagligen är det väl tänkt att nationalparksgränsen ska följa den nuvarande gränsen för terrängfordon.Inte Bivtjabákte. Fortsätt på den första tanken...![]()
Ah, Tjuollda alltså? Jag förirrade mig på kartan och fick för mig att Darregájssemassivet, Låptåtjåhkkå och Tjuollda redan låg i Padjelanta nationalpark (det trodde jag t.o.m. när jag var där förra sommaren), men nu ser jag ju att det inte stämmer - det området verkar inte ha någon skyddsstatus alls just nu. Och kartan på den här remissen från Naturvårdsverket visar ju tydligt att Låptåtjåhkkå, Tjuollda och en bit av Darregájssemassivet norr om Vállevágge ingår i utvidgningsförslaget. Antagligen är det väl tänkt att nationalparksgränsen ska följa den nuvarande gränsen för terrängfordon.