Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fanken också, det var ju precis vad jag skulle säga! Men då får jag i alla fall namnge fjället: Unna Visttasčohkka. (Jag tyckte också jag kände igen toppen i bakgrunden och "räknade baklänges"...)
Bild nummer två föreställer Moskkumoarhmá från Vistasdalens norra ände.
Strax till höger om mig utanför bild har jag en storvägg, nämligen obestigna NV-väggen på Sielmatjåkka N-topp ("Järntoppen"). Det branta till vänster är en del av ryggen ("Piggkammen") som leder upp till Påssustjåkka sydtopp.
Jag tog den mer på Visttascohkka, har aldrig varit så högt upp i det området att jag kunnat se Kåtotjåkka från den här vinkeln.
Här kommer en bild till. Minst tre sjöar skymtar på bilden och ytterligare två finns nere i dalen på högra halvan av bilden.
Lite större variant kan klickas fram här om ni tycker att den bifogade är för liten
(klicka en gång till på sidan som länken leder till så får ni bilden i fullstorlek) http://www.panoramio.com/photo/15915299
Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?
Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?
Nej, men skulle jag vända blicken åt motsatt rikting så är det kanske möjligt att jag skulle se den på ungefär det avståndet (om jag var lite högre upp och inga andra toppar råkade komma emellan, just härifrån skulle jag bara se en svagt sluttande uppförsbacke!).
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer