Gissa position

öh..gud va svårt... Jag tycker det ser ut som nått jag nyligen sett..nämligen Kebnekaise, typ Rabots glaciär ifrån västerifrån..Men jag är nog full..å'då ska man nog inte gissa på bilder här..vilket är kul på sitt sätt..öh..
Jo jag tror det.. sådär ifrån Toulpanjunnje's sluttning.. (södra Kuopervagge) Annars får jag inte ihop det med ledmarkeringarna...
Men men..
Men det är fel inser jag.. (gäsp)

Javisst är det Boazojávri.
Hoppas den var lite klurig i alla fall. :)

/Ulf

Jodå, jag behöver lite klurerier då jag just nu sitter hemma och försöker få mitt ena ben att piggna till efter att ha gått för hårt på Norsk grusväg... ska ta itu med årets nya fjällkort så att jag kan addera lite till tråden snart :)

öh..gud va svårt... Jag tycker det ser ut som nått jag nyligen sett..nämligen Kebnekaise, typ Rabots glaciär ifrån västerifrån..Men jag är nog full..å'då ska man nog inte gissa på bilder här..vilket är kul på sitt sätt..öh..
Jo jag tror det.. sådär ifrån Toulpanjunnje's sluttning.. (södra Kuopervagge) Annars får jag inte ihop det med ledmarkeringarna...
Men men..
Men det är fel inser jag.. (gäsp)

Jag tror du har ganska rätt, fast bilden är nog tagen från Cuhcavaggi. Även jag är dock någon konfunderad över ledmarkeringarna, men det kanske finns sådana där?

Stämmer onekligen

bra att det är en bild från vinterleden / Nordkalottleden mot Hukejaure. Sjön i dalbotten bör kunna vara Vuolimus Èuheajávri? Och där bakom Rabots glaciär.

Thure

ja just det.;) :)Nu när jag är nykter efter kräftskivan, ser jag att det just är mer västerifrån ifrån Cuhcavagge och sjön 817,'Vuolimus Cuhcajaure' så sant så..
Dom bilder jag själv har över dalen har tyvärr inga vinterledsmarkeringar..därför undrade jag lite.
Det är ju iof ingen ovanlig vinkel på motivet, men i och med att det är moln, är ju inte 'högfjällstavlan' ren och klar som man 'vill se' den.. Fjäll i moln och i ovanliga väderlekar är ju svåra..
Ett fjäll har ju ofta sin identitet genom sin välbekanta 'profil'.. Det är väl detta denna gissningslek
spelar på.;)

Jajemen!

Ni har helt rätt. Bilden är tagen i Cuhcavaggi väster om sjön 818. I bakgrunden Rabots glaciär. Den låga molnbasen som skymmer profilen på Keb trodde jag skulle vålla mer problem, men ni kan uppenbarligen fjällen på era fem. Bra jobbat!

/ F

Men var är detta då..?

Ja.. Var kan detta nu vara taget då?
Nej, det är inte Tarfalajaure,,,Om nu nån' tror det:) Så mycket kan jag säga till att börja med..

Bilagor

• Mårmabakti.jpg
    Mårmabakti.jpg
    57.3 KB · Visningar: 440

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Rätt säker på att millimeter hade rätt där så jag slänger in en purfärsk enkel utländsk fjällbild på en riktigt kanonfin plats:

Bilagor

• utlandet.jpg
    utlandet.jpg
    13.3 KB · Visningar: 451
Rago?

Oj, Nämen detta var svårt.. Men ändå...Ser ju lite ut som nått :'Rago'-liknande landskap.. Ja vel, Norge måste det ju vara och där i krokarna...

Litlverivatnet i Rago

Oj, Nämen detta var svårt.. Men ändå...Ser ju lite ut som nått :'Rago'-liknande landskap.. Ja vel, Norge måste det ju vara och där i krokarna...

Visst är det så. Hade turen att få spendera två kanonfina dagar där för några veckor sedan. Leden passerar på bro rakt över utloppet från sjön med vattenfallet på ~250m rakt under och fortsätter sedan genom ett stenlandskap med klättring över små stup och stora stenblock. Där jag tog fotot hade jag precis blivit bjuden på en iskall öl av två trevliga fiskande norrmän vilket höjde min uppskattning stort för vårt grannfolk (men jag vill inte tänka på vad deras ryggsäckar vägde...).

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.