Gissa position

OK, någonstans i Sarek-trakten alltså. Är det möjligtvis den stora stenen på Ruohtesvágges sydsida? Jag känner inte igen formen, men jag har bara sett den nerifrån.

Nygårdhs #21: OK, någonstans i Sarek-trakten alltså. Är det möjligtvis den stora stenen på Ruohtesvágges sydsida? Jag känner inte igen formen, men jag har bara sett den nerifrån.
Som tidigare sagts, det blir svårare med moln och dimma inblandade.
Men det börjar brännas, inte så långt från rätt plats.
Tips: Blocket är stort, sidorna är nog runt 5m långa.

///Claes

OK, då har jag slut på idéer. Så här ser för övrigt stenen i Praahkoevajja ut, förvillande lik form.

Bilagor

• sten.jpg
    sten.jpg
    60.4 KB · Visningar: 423

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Den här bilden har du med på din hemsida.
Så här står det i din berättelse från 2001.."Jag började med att gå upp till det stora flyttblocket som står mitt emellan de två delflödena av Niakjåkkåtj, strax söder om min tältplats, ett stort fyrkantigt block med c:a 5 m sidor".
Jag gick själv förbi där för tre veckor sedan men lyckades missa detta

Jag klämmer i med en som bör vara svår. Jag har alternativa bilder från samma plats, om ingen vågar sig på en gissning. Var kravlar denna stackare sig över sista knixen?

Bilagor

• 6887-01.jpg
    6887-01.jpg
    288.5 KB · Visningar: 447
Skulle gissa på ett fjäll, men blev osäker ;)

Kan det vara Kebenekaise?

Nä inte Kebnekaise.

Jag tog i rejält för att göra det svårt - i den här tråden finns alltid nån som vet känns det som. Jag kan åtminstone säga att vi inte är i Lappland, och fjället i fråga har en skarp kant mellan sydsluttning och topplatå (där mannen just kravlat sig över denna kant).

Jag har en alternativ bild med lite mer utsikt, där man antagligen kan gissa sig fram. Om ingen är på hugget så slänger jag upp den imorgon.

Nygårdhs #21: Den här bilden har du med på din hemsida.
Så här står det i din berättelse från 2001.."Jag började med att gå upp till det stora flyttblocket som står mitt emellan de två delflödena av Niakjåkkåtj, strax söder om min tältplats, ett stort fyrkantigt block med c:a 5 m sidor".
Jag gick själv förbi där för tre veckor sedan men lyckades missa detta

Japp! (med lite fusk gick det!) Stenblocket står i närheten av stigen som följer Nijákjåhkåtj söder ut in i Ruohtesvágge. Bergssidan i bakgrunden är Nijáks sluttning.

Nygårdhs #20, gick ni alltså bet på. (med lite mera fusk hade ni fixat den också, finns på hemsidan) Det var Lulep Spatnek i Ráhpavágge fotad nere från älvkanten (Ráhpaädno) ett hundratal meter nedanför den valiga stigen.

MVH ///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.