Gissa position

Här kommer nåt mer toppigt, vilken topp och var ifrån:
Snb10974ed.jpg

Oj Kaskasatjåkka, är du säker? Vilken är den spetsiga toppen? Är 2076-toppen platån till höger, medan spetsen är något lägre som ligger hitom (knappast Kaskasapakte eller?)?

Tämligen säker (den spetsiga toppen till vänster måste vara 1914, själva kaskasatjåkka 2076 döljs bakom, så tekniskt sett så ser man nog bara en förtopp), däremot vet jag inte om den syns ända nerifrån Kungsleden. Alternativ är längre upp på sluttningen eller med tele från andra sidan Tjäktjavagge. Så här såg den ut inifrån mitt tält vid västra mynningen av Kaskasavagge för några år sedan:

Bilagor

• kt.jpg
    kt.jpg
    10.6 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
Namn och kartförbistring

tror jag det här är ett exempel på. Toppen Paerl visar hette på tidigare kartor Kuopertjåkko. Men det namnet verkar vara borttaget numera. Tittar man på dagens kartor så är det en del av massivet Kaskasatjåkko/Kaskasapakte och är toppen längst i nordväst norr om Enqvists glaciär. På www.gis.lst.se verkar det som toppen är ca 1950 meter hög om jag räknar höjdkurvorna rätt.

Men jag är mindre säker på att det är den toppen i ursprungsfrågan från tassemark. T ex Nipals ser också liknande ut.

Thure

Men jag är mindre säker på att det är den toppen i ursprungsfrågan från tassemark. T ex Nipals ser också liknande ut.

Men Paerls bild är extremt snarlik, med alla rynkor i berget. Förutsatt att han inte misstar sig på sitt eget foto så äter jag upp min hatt (eller cykelhjälm :)) ifall toppen inte är den han tror.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Du har nog rätt Henrik.

Och därmed bör tassemarks bild vara tagen någonstans i Kaskasavagges västra del med teleobjektiv.

Thure

Hittade

egna bilder av tassemarks topp igår. Kan således fastslå att det rör sig om Kuopertjåkko från väster.

Thure

Ni har så rätt så, visst är det Kuopertjåkka från Tjäktjavagge :)
En imponerande topp från både öst och väst.

Mera bilder folkens!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.