Gissa position

Tråden får inte dö, så trots min ringa ålder och därmed något futtiga bildsamling ska jag försöka bidra.

Var är denna bild tagen? (Jag är ledsen för den risiga kvaliteten. Avfotograferat dia..)

Nej, för Guds skull, låt inte tråden dö!

Jag tror att man ser Vistasstugan där nere i bakgrunden. Mårmamassivet tornar upp sig bakom. Vandrarna är då förmodligen på väg in i Stour Reiddavaggi.

Nej, för Guds skull, låt inte tråden dö!

Jag tror att man ser Vistasstugan där nere i bakgrunden. Mårmamassivet tornar upp sig bakom. Vandrarna är då förmodligen på väg in i Stour Reiddavaggi.

Vistas är iofs en bra gissning, och tråden har ju av naturliga skäl uppehållit sig till stora delar i Sarek och Kebnekaise-områdena. Men det här är någon annanstans. Visserligen i Lappland.

En ledtråd till min senaste bild: Jag trodde att konturerna vid horisonten (av ett känt björntätt område) på den andra bilden skulle hjälpa till att placera kameran någorlunda.

Mer kåtor

Det här sommarresidenset då?:

9fd21584a524c32569dcabd18f5c09ee.jpg

Raskesven

Det här sommarresidenset då?:

9fd21584a524c32569dcabd18f5c09ee.jpg

Raskesven

Noterar att dina kåtor verkar ha raka sidor och gissar att de inte är bågstångskåtor. Men jag kanske misstar mig.

Men kanske är de från ett område som har lite annorlunda kåtarkitektur än den jag minns själv.

För att komma igång med tråden igen gissar jag att bägge dina kåtor är fotograferade i Vindelfjällens naturreservat.

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Noterar att dina kåtor verkar ha raka sidor och gissar att de inte är bågstångskåtor. Men jag kanske misstar mig.

Men kanske är de från ett område som har lite annorlunda kåtarkitektur än den jag minns själv.

För att komma igång med tråden igen gissar jag att bägge dina kåtor är fotograferade i Vindelfjällens naturreservat.

Thure
Jodå, även bågstångskåtor kan ha relativt raka sidor.

Rätt på den ena, sommarresidenset med röd dörr står i Vindelkroken. Den andra, stensatta modellen, återstår dock.

Raskesven

Den här

59b26e71f1d5bb21100183032608a061.jpg

var tydligen lite knepig. Som ledtråd kan nämnas att den används frekvent, är i fint skick, inte finns med på fjällkartan och den återfinns invid rentjurens berg.

Raskesven

Någonstans vid Sarvestjåkkå strax söder om Laisstugan, men jag har ingen aning om på vilken sida av berget...

OK, ingen verkar kunna svara på / bry sig om min bild, så jag kan lika gärna ge svaret: Särvfjället. Själva Särvfjället till vänster, Nörder-Hållfjället till höger. Konturen på den andra bilden är Sånfjället.

Sarvestjåkkå söder om Laisstugan var rätt, närmre bestämt västra sidan av Sarvestjåkkå. Vore naturligt om vaggan kallades Sarvesvaggé, med tanke på berget Sarvestjåkkå och sjön Sarvesjaureh, och det kallade vi den under vandringen. Men på min karta står inget namn för vaggan. Sarvesvaggé finns ju redan på minst ett ställe, i Sarek, men det kan nog finnas fler. Denna borde definitivt heta det.

Raskesven

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.