Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Oj Kaskasatjåkka, är du säker? Vilken är den spetsiga toppen? Är 2076-toppen platån till höger, medan spetsen är något lägre som ligger hitom (knappast Kaskasapakte eller?)?
Oj Kaskasatjåkka, är du säker? Vilken är den spetsiga toppen? Är 2076-toppen platån till höger, medan spetsen är något lägre som ligger hitom (knappast Kaskasapakte eller?)?
Tämligen säker (den spetsiga toppen till vänster måste vara 1914, själva kaskasatjåkka 2076 döljs bakom, så tekniskt sett så ser man nog bara en förtopp), däremot vet jag inte om den syns ända nerifrån Kungsleden. Alternativ är längre upp på sluttningen eller med tele från andra sidan Tjäktjavagge. Så här såg den ut inifrån mitt tält vid västra mynningen av Kaskasavagge för några år sedan:
tror jag det här är ett exempel på. Toppen Paerl visar hette på tidigare kartor Kuopertjåkko. Men det namnet verkar vara borttaget numera. Tittar man på dagens kartor så är det en del av massivet Kaskasatjåkko/Kaskasapakte och är toppen längst i nordväst norr om Enqvists glaciär. På www.gis.lst.se verkar det som toppen är ca 1950 meter hög om jag räknar höjdkurvorna rätt.
Men jag är mindre säker på att det är den toppen i ursprungsfrågan från tassemark. T ex Nipals ser också liknande ut.
Men Paerls bild är extremt snarlik, med alla rynkor i berget. Förutsatt att han inte misstar sig på sitt eget foto så äter jag upp min hatt (eller cykelhjälm ) ifall toppen inte är den han tror.
Men Paerls bild är extremt snarlik, med alla rynkor i berget. Förutsatt att han inte misstar sig på sitt eget foto så äter jag upp min hatt (eller cykelhjälm ) ifall toppen inte är den han tror.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer